Ferrari vil udvide med samlebånd til elektriske biler
Udvidelsen ventes præsenteret i næste uge, når fabrikken afslører ny 4-års plan.
Den italienske bilproducent Ferrari er på vej med en udvidelse af koncernens fabrik i Maranello i Norditalien.
Ferrari har købt et stykke jord lige ved siden af sin nuværende fabrik, og den skal angiveligt bruges til en tredje produktionslinje til plug-in og el-biler, skriver Bloomberg.
Udvidelsen vil sandsynligvis også omfatte et nyt batteri forsknings- og udviklingscenter.
Afsløringen ventes at blive officiel på torsdag i næste uge, når Ferraris topchef Benedetto Vigna afslører en ny 4-års forretningsplan for selskabet.
Ferrari har, hvad der kun kan betegnes som misundelsesværdige høje indtjeningsmarginaler, men kommer lidt fra baghjul inden for teknologien til elektriske biler.
»Fokus for investordagen er på virksomhedens elektrificeringsstrategi. Desuden vil vi gerne høre om, hvordan Ferrari fortsat vil klare at forfølge sin strategi om indtjening frem for volumen,« siger Swetha Ramachandran, der er leder af GAM’s Luxury Brand Equity Fund til Bloomberg.
Der kan være behov for store investeringer, før Ferrari lancerer sit første rent elektriske køretøj i 2025.
Analytikere har advaret investorerne om, at de kan blive overrasket over omfanget af de nødvendige omkostninger.
»Ferrari har set en smule mindre exceptionel ud i de seneste år med afkast, der kommer efter tidligere ”peaks”, og øget konkurrence. Den kommende investorbegivenhed er en mulighed for at genvinde lederskabet og bedre forstå, hvorfor John Elkann udnævnte outsideren Benedetto Vigna til at ”genopfinde”’ Ferrari,« skrev Jefferies-analytikere i et notat den 30. maj.
Bloomberg bygger oplysningerne om fabriksudvidelsen på anonyme kilder, der ikke ønsker at stå frem, fordi oplysningerne endnu er uofficielle.