Erhverv

Russisk udgave af McDonald's gør klar til åbning med nyt logo

På dagen for Ruslands uafhængighed fejrer selskabet, der har overtaget 850 McDonald's-restauranter i Rusland, med genåbning under et nyt emblem.

Artiklens øverste billede
Den første McDonald's i Rusland åbnede på Pusjkin-pladsen i Moskva 31. januar 1990. Søndag genåbner den med nyt navn, menu og logo. Foto: Finn Frandsen

Når russerne søndag fejrer Ruslands Dag og landets uafhængighedserklæring af 1990, kan de i Moskva gøre det med en menu fra Ruslands nye og helt egen udgave af fastfood-restaurantkæden McDonald’s.

Efter Rusland begyndte sin invasion af Ukraine har McDonald’s solgt de 850 restauranter, selskabet havde i Rusland, til milliardæren Alexander Govor. Hans selskab har tænkt sig at genåbne de første 15 i og omkring Moskva på Ruslands Dag den 12. juni.

Hvad den nye kæde hedder står endnu ikke klart. Der har været mange bud inklusive Fun and Tasty, Just Like That og det mere simple My Burger, som den russiske restaurantkædes app for nylig er omdøbt.

Til gengæld har kæden løftet sløret for, hvilket logo skal agere arvtager for de ikoniske gyldne buer, som McDonald’s har markedsført sig under siden 1960’erne.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Det nye logo forestiller to gule pommes frites og en orange burger. Det siger en repræsentant for Alexander Govors selskab, Sistema, til det russiske nyhedsbureau Tass.

Den grønne farve symboliserer både produkternes kvalitet og den service, de russiske gæster er vant til, lyder det videre.

McDonald’s beslutning om at trække sig ud af Rusland blev truffet i marts, kort efter krigen brød ud. Den første McDonald’s i Rusland åbnede i januar 1990. Nu er de gyldne buer blevet taget ned fra de bygninger, der engang husede de populære restauranter.

Fordi McDonald’s var et af de første vestlige varetegn, der fandt vej til Rusland efter Sovjetunionens fald, anses fastfood-gigantens exit af mange som sigende for den geopolitiske retning, Rusland bevæger sig i.

Før krigen havde McDonald’s omtrent 62.000 ansatte i Rusland. De har fået en ny arbejdsgiver, der som del af handlen har måttet love, at de mange tusinde russere kan beholde deres arbejde mindst to år endnu.

Når russerne åbner den app, som den nye russiske kæde har lanceret, mødes de af sloganet: »Nogle ting ændrer sig, men fast arbejde er her for at blive.« Det skriver Reuters.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.