Erhverv

Discountkæden Netto opruster og jagter ny vækst i Polen

Efter overtagelse af 300 polske butikker skubber Salling Group yderligere fart i satsningen for Netto i landet. Koncernen har nu 650 discountbutikker i Polen.

Artiklens øverste billede
Netto har discountbutikker i Polen, Tyskland og Danmark. Foto: René Schütze.

Den danske discountkæde Netto gør klar til at blive endnu stærkere og større i Polen. Det sker efter overtagelsen af 300 butikker i landet.

Derfor rykker kæden, som er en del af Salling Group, nu hovedkontoret i landet til hovedstaden Warszawa. Hidtil har Netto Polen haft hovedsæde i det nordvestlige hjørne af landet, nemlig i havnebyen Szczecin.

Netto har siden 1995 drevet discountbutikker i Polen. Salling Group annoncerede i juni 2020 købet af den britiske detailkoncern Tescos butikker der. Handlen til 1,5 mia. kr. omfattede 300 butikker og to distributionscentre i Polen.

Dermed er den danske kæde i landet nu vokset til 650 butikker og alle de overtagne butikker fra Tesco er konverteret til Nettos format.

»Samlet set er timingen nu den rigtige for at sikre, at vi fortsat kan tiltrække de medarbejdere, vi har brug i vores bestræbelser på at skabe yderligere vækst,« udtaler adm. direktør Hugo Mesquita, Netto Polen, i en meddelelse om den bebudede flytning af hovedsædet.

Flytningen indledes i efteråret og forventes afsluttet omkring sommeren 2023. Samtidig fastslås, at 20 pct. af administrationen forbliver i Nettos nuværende hovedkvarter i Szczecin. Dermed vil kæden fortsat have en regional tilstedeværelse i den vestlige del af Polen.

Alle øvrige funktioner flyttes dog til Warszawa, og alle medarbejdere tilbydes at flytte med til job der. Det ventes, at hovedsædet vil have ca. 180 medarbejdere.

Netto Polen omsætter for ca. 10 mia. kr. og har omkring 9.000 ansatte fordelt på de 650 butikker, der bliver serviceret af fem distributionscentre.

»Netto Polen har placeret sig som en stærk, national discountkæde og væksten har ført os længere mod øst. Derfor er placeringen i hovedstaden et logisk skridt, der samtidig giver adgang til en endnu større gruppe af potentielle medarbejdere til vores kommercielle og administrative funktioner,« udtaler Hugo Mesquita.

Ud over Polen har Netto discountbutikker i Danmark og Tyskland. Salling Groups koncernchef Per Bank fastslog for et par måneder siden over for Finans, at målet ikke er at ekspandere i flere lande end de tre. Han sagde:

»Der er tale om en stor kraftanstrengelse i hele organisationen at bygge de mange butikker i Polen om, og det marked spiller en større rolle for vores forretning end nogensinde. Strategien er at blive større, hvor vi er, frem for at plante flag i nye lande.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.