Erhverv

Flykoncernen Nordic Aviation Capital holder sin nye ejerkreds hemmelig

Nordic Aviation Capital, der fornyligt blev reddet fra konkurs, har nu endegyldigt sagt farvel til sin stifter, danske Martin Møller Nielsen.

Artiklens øverste billede
Flyleasingselskabet Nordic Aviation Capital er som en lukket bog, når man spørger ind til de nye ejere. Arkivfoto: Jakob Jørgensen

Det danske flyleasingselskab Nordic Aviation Capital (NAC) har været inde inde i et stormvejr, men er nu klar til takeoff igen.

Koncernen har nemlig være under rekonstruktion i USA - i en såkaldt chapter 11-ordning, som NAC den 1. juni kom ud af.

I den forbindelse er stifter Martin Møller Nielsen udtrådt af ejerkredsen og har sagt farvel til sin ejerandel på 26 pct. af aktierne. Det fremgår af cvr-registeret.

»Det er korrekt, at jeg ikke længere er aktionær i NAC. Det er en exitprocess, der startede for 7 år siden,« siger Martin Møller i en skriftlig henvendelse og henviser til presseafdelingen for yderligere kommentarer.

Martin Møller Nielsen er dermed helt ude af livsværket, da han i januar også trak sig fra bestyrelsen for at give plads til, at andre kunne hjælpe NAC ud af den finansielle kattepine.

Dokumenter indsendt til de amerikanske myndigheder afslører ikke, hvordan den nye ejerkreds bag NAC ser ud. Ligesom en for nylig udsendt pressemeddelelse heller ikke fortæller noget om den nye ejerkreds.

NAC oplyser til Finans, at den nye ejerkreds bag flykoncernen består af tidligere kreditorer. Størstedelen er forsikringsselskaber eller hedgefonde. NAC vil dog ikke specificere nærmere, hvilke virksomheder der er tale om. Koncernen henviser til en pressemeddelelse, der dog ikke informerer om ejerforholdene.

Martin Møller Nielsen er nu officielt helt ude af Nordic Aviation Capital, som han indtil begyndelsen af juni ejede 26 pct. af.

Nordic Aviation Capital er mere end 30 år gammelt og blev stiftet af Martin Møller Nielsen i Skive i 1999. Indtil coronakrisen kom i 2020 gik det forrygende. I alle regnskaber siden stiftelsen havde Nordic Aviation Capital nemlig forbedret sin lønsomhed, indtil pandemien førte til reduktioner og standsninger af betalinger på NAC’s lejeaftaler af fly.

Gælden voksede sig til 41 mia. kr., inden en redningsplan i forbindelse med rekonstruktionen fjernede omkring 28 mia. kr. af gælden. Virksomheden har nu sammensat en ny bestyrelse og udformet en strategi, der skal hjælpe NAC tilbage på vingerne.

Lego-familiens investeringsselskab Kirkbi og den nordiske kapitalfond EQT ejede 40 pct. af aktierne i selskabet, indtil de trak sig i december sidste år. Singapore-fonden GIC ejede 34 pct.

Endelig har det vakt stor opsigt, at det danske pensionsselskab PFA investerede 3 mia. kr. i koncernen i et usikret lån. Det, de dengang så som en sikker investering, er fordampet, og pengene kommer ikke igen.

Koncernen, der i dag har hovedsæde i Irland, ejer 475 fly og betjener knap 70 flyselskaber i 45 lande. NAC skriver selv, at den stadig er verdens ledende regionale flyudlejer, og at den har en målsætning om at komme i top-10 af udlejere af mindre ”single-aisle” kommercielle jetfly.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.