Dansk erhvervsmand sætter sig for bordenden i modegiganten Asos
Britiske Asos må som andre i onlinehandlen konstatere, at de seneste par års hastige vækstrater ikke fortsætter lige nu. Selskabet udskifter både formanden og den adm. direktør.
Den britiske modegigant Asos, der har Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen som storaktionær, ændrer på topposterne. En dansk formand skal være med til at sikre ny vækst i onlineselskabet, der har udfordringer med at holde farten.
Asos, der har digitalt salg af mode på 200 markeder, meddeler torsdag i en børsmeddelelse, at danske Jørgen Madsen Lindemann bliver ny bestyrelsesformand.
Han har været del af bestyrelsen siden efteråret 2021 og sætter sig nu for bordenden.
Jørgen Madsen Lindemann er tidligere adm. direktør for mediekoncernen MTG -. Modern Times Group. Han har også tidligere bl.a. været medlem af bestyrelsen i Asos´ tyske konkurrent Zalando, hvor Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen også er blandt de store aktionærer.
Desuden har Jørgen Madsen Lindemann bl.a. formandsposten i det danske modeselskab Miinto, der ejes af netop Anders Holch Povlsen.
Ud over et kommende skift på formandsposten ændrer Asos med øjeblikkelig virkning opstilling i den daglige ledelse. José Antonio Ramos Calamonte, der hidtil har været kommerciel direktør, overtager posten som adm. direktør efter britiske Nick Beighton.
»Bestyrelsen er klart fokuseret på at sikre, at vi fortsætter med at gøre fremskridt i forhold til vores strategi, på trods af de hidtil uforudsete, eksterne udfordringer, som virksomheden står over for. Jeg ser frem til at arbejde sammen med José og resten af teamet for at sikre levering ud fra de fastlagte ambitioner,« udtaler Jørgen Madsen Lindemann i en meddelelse fra Asos.
Torsdag har selskabet desuden udsendt tal for de seneste måneder og i den forbindelse nedjusteret forventningerne til hele regnskabsåret. Modegiganten forventer nu en salgsvækst på 4-7 pct - mod tidligere bud på 10-15 pct.
Nedjusteringen kommer efter et kvartal med dyk i den samlede omsætning i forhold til samme periode i fjor. Det britiske og amerikanske salg blev øget i perioden, mens salget til EU og den resterende del af verden faldt.
Driftsdirektør Mat Dunn udtaler i en børsmeddelelse, at blandt forklaringerne er især ændrede forbrugsvaner og inflationen.
» Baseret på en betydelig stigning i returneringer, som vi har set, påvirker inflationspres i stigende grad vores kunders indkøbsadfærd. Det er for tidligt at sige, hvor længe det nuværende mønster vil fortsætte, men vi tager hurtige og afgørende skridt for at minimere påvirkningerne