Erhverv

Europæisk luftfart er hårdt ramt, netop som industrien skulle blomstre

Den internationale luftfartsorganisation IATA afviser, at der bliver kaos i lufthavnene henover sommeren. Det er ellers præcis det, som flere advarer om.

Artiklens øverste billede
Illustration: Anders Thykier

Det kan synes paradoksalt.

Efter to år med nedlukninger og en bundfrossen luftfartsindustri står kunderne i kø for at komme ud at rejse. Alligevel er branchen ikke fuldt ud gearet til at tage imod dem.

Løbende kommer der meldinger fra flere europæiske lande om lange køer i lufthavnene, aflyste fly og strejker.

Tirsdag forhandlede SAS stadig med Dansk Pilotforening for at undgå en strejke, der kan få alvorlige konsekvenser for det kriseramte flyselskab såvel som tusindvis af rejselystne kunder, der har booket en flyrejse med SAS i den kommende tid.

I Ryanair og Easyjet har der været varslet mindre strejker i blandt andet Spanien, Italien, Portugal og Belgien, og også i British Airways har der været uro.

Læg dertil, at både flyselskaber og lufthavne kæmper med mangel på personale, hvilket har ført til mange tusinde aflyste fly og store mængder ophobet bagage, bl.a. i London og Amsterdam.

»Stort set over en bred kam aflyser flyselskaberne afgange, fordi de kan se, at det ikke kommer til at fungere. De mangler mandskab, de mangler fly, eller også er der ikke mandskab i lufthavnene til at håndtere det. Det kommer til at blive et voldsomt bøvl rundt om i de europæiske lufthavne i år,« forudser aktieanalysechef og ekspert i luftfartsindustrien Jacob Pedersen fra Sydbank.

Ifølge en stribe medier blev næsten 200.000 europæiske luftfartsansatte afskediget under coronapandemien som følge af luftfartsselskabernes forsøg på at skære i omkostningerne. Nu er der igen åbnet for rejser uden restriktioner, og fly-trafikken ventes denne sommer at være næsten tilbage på niveauet fra før coronakrisen.

Men både lufthavne og flyselskaber har svært ved at få genansat tilstrækkeligt med medarbejdere. Det skyldes bl.a. en generelt lav arbejdsløshed, optræningsforløb på adskillige måneder og corona-forstyrrelser gennem efteråret.

»Da coronaen kom, sendte vi i lufthavnene vores medarbejdere ud i et rødglødende arbejdsmarked, som var hurtig til at absorbere arbejdskraften. Når aktiviteten så stiger hurtigt i vores branche igen, så er det svært at trække medarbejderne tilbage, for de har jo har fundet beskæftigelse andre steder,« siger Brian Worm, direktør i Aarhus Lufthavn.

Efter en dramatisk nedgang i antallet af flyrejser under pandemien, forudser den internationale luftfartsorganisation, IATA, at trafikken vil blive øget væsentligt frem mod 2040. Grafik: IATA

Trods massevis af aflyste fly og varslinger om yderligere forsinkelser er budskabet fra flyselskaber og lufthavnene, at man med en lille smule tålmodighed fra passagerernes side vil komme fornuftigt gennem sommerens heftige rejseaktivitet.

Men blandt luftfartspersonalet er man mindre optimistisk.

»Der er udsigt til en varm sommer, højst sandsynligt en sommer med kaos. Alt fra lufthavns-sikkerhed til baggage-håndtering, kontroltårnet og piloter - hele systemet, der er underbemandet og strakt til den yderste grænse, knager under presset og kører med meget små buffere,« oplyser Philip von Schöppenthau, generalsekretær for European Cockpit Association, der repræsenterer fagforeninger for 40.000 piloter i 33 europæiske lande, i en e-mail til Finans.

Philip von Schöppenthau bebrejder flyselskabernes ledelser for at have fejlhåndteret situationen ved at afskedige deres ansatte for hurtigt.

»Ledere har glemt, at luftfart er et system, og at hvis én del fejler, så fejler det hele. Ingen har tilsyneladende tænkt på at forberede systemets modstandsdygtighed i tide,« mener Philip von Schöppenthau.

Chris Goater, talsmand for den internationale luftfartsorganisation IATA, erkender, at der bliver udfordringer hen over sommeren, men han mener, at de fleste rejsende vil komme frem til tiden.

»Der er ingen tvivl om, at rekruttering af personale er en udfordring, og det fører til nogle forsinkelser, men langt de fleste kommer af sted til tiden eller tæt på,« siger han.

Talsmanden mener, at det ikke er retvisende at tale om et decideret kaos for sommerens rejsende i Europa.

»Branchen er i gang med en genstart, og ja, der er nogle flaskehalse bl.a. i UK og i Holland, men langt størstedelen af de rejsende kommer af sted som planlagt,« siger han.

Han afviser desuden, at branchen har forberedt sig for dårligt. Rejseaktiviteten er kommet tilbage med stor hast, efter at omikron-varianten skabte nye nedlukninger og restriktioner henover nytåret.

»Og så har folk sikkert glemt, at der også ofte før var forsinkelser og køer i perioder med spidsbelastning,« siger han.

Karsten Lauritzen, direktør for transportbranchens talerør DI Transport, bekræfter, at branchen er »kapacitetsudfordret«, og han mener, at det blandt andet er et resultat af benhård konkurrence mellem selskaberne.

»Jeg siger ikke, at det er kundernes egen skyld. Men det er en konsekvens af, hvordan markedet har udviklet sig. Når fokus udelukkende er på prisen på flybilletten, så er der ikke råd til at operere med overskudskapacitet og fleksibilitet,« siger Karsten Lauritzen.

»Situationen for de rejsende bliver ikke tilfredsstillende, og der bliver noget ventetid. Men vi har været noget bedre til at forberede os i forhold til at rekruttere arbejdskraft end andre lande,« siger DI-direktøren.

En strejke i SAS kan også få stor betydning for Københavns Lufthavn, hvor SAS står for en tredjedel af trafikken. Men bortset fra det føler lufthavnen sig godt rustet til at håndtere sommerens passagerer, oplyser public affairs-chef Søren Rosenkilde Clausen.

»Vi forventer nogenlunde samme ventetider som i 2019. Andre lufthavne i Europa er i forskellig grad påvirket, både i sikkerhedskontrollen og med bagage, og det kan få en betydning for, hvordan bagagen kan komme frem og tilbage med passageren. Men vi er rimelig mandet op i Københavns Lufthavne, og vi har positive forventninger til både antallet af passager og til, hvordan vi er klar til at tage imod passagererne,« siger Søren Rosenkilde Clausen.

Også lufthavnene i Billund, Aarhus og Aalborg forventer at kunne håndtere ferietrafikken uden at bede gæsterne om at møde op i ekstraordinært god tid.

Ikke desto mindre opfordrer Jacob Pedersen fra Sydbank de rejsende til at træne tolerancetærsklen.

»Passagerne skal lære at tælle til 5.000. Hvis ikke de kan det, så springer de i luften på stribe, når de står i lufthavnene,« siger han.

Ole Stouby, direktør og stifter af rejse-søgemaskinen Travelmarket, påpeger dog, at passagerer gør klogt i at overveje, om de er klar til hurtigt at se på alternative muligheder, hvis ferien pludselig bliver saboteret af en aflysning.

»Vil jeg blive hjemme og bare have mine penge? Eller vil jeg gå i markedet og se: ”Ok, jeg kan komme på en rejse sydpå i morgen eller i overmorgen en uge inklusive hotel til meget billige penge”. Det er der mulighed for. Den positive nyhed er: Der er ikke udsolgt,« siger Ole Stouby.

IATA har netop udgivet en status og prognose for økonomien i luftfartsbranchen. Organisationen betegner covid som det største chok, der nogensinde har ramt branchen, men nu er den så småt ved at komme på benene igen.

Det sker i en verden med krig i Europa, høje brændstofpriser og en tårnhøj inflation, der øger lønpresset. Ikke desto mindre forudser IATA både væsentligt flere flyrejser og en lysere økonomisk fremtid for branchen.

»Det fundamentale i industrien var ret stærkt før pandemien. Vi havde adskillige år med god profitabilitet, og efterspørgslen er der. Ja, der er udfordringer, og vi er ikke ude på den anden side endnu, men vi bliver stadig mere positive over fremtiden,« siger organisationens talsmand, Chris Goater.

Ifølge luftfartsorganisationen IATA er branchen ved at komme på benene igen, efter at covid skabte det største chok i luftfartens historie. Det afspejler sig i indtjeningen, omend der stadig bliver tabt penge i størstedelen af industrien. Grafik: IATA

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.