Erhverv

Bevco frygter ikke varemangel: »Folk skal nok få det, de skal have at drikke«

Drikkevarefirmaet Bevco har første underskud i mange år - men det er lige efter planen.

Artiklens øverste billede
Michael Svejstrup Olesen er medejer og stifter af drikkevarefirmaet Bevco. Foto: Rikke Kjær Poulsen

Inflation, forsyningskrise og stigende råvarepriser er ikke nok til at få den danske drikkevarevirksomhed Bevco til at ryste i bukserne. For hvis der er én ting, man kan være helt sikker på - så er det, at danskerne nok skal nyde deres øl, vand og vin.

Derfor er stifter, medejer og adm. direktør Michael Svejstrup Olesen også fortrøstningsfuld, når der er røde tal på bundlinjen i Bevcos netop offentliggjort årsregnskab for 2021.

»Det er fuldstændig efter planen. Vi har brugt året på at udvide forretningen, så vi tager det i stiv arm,« siger han og tilføjer:

»Vi ville egentlig gerne have lavet et plus, men nedlukninger sidste år har påvirket regnskabet ret meget. Jeg vil tro, at det har kostet os mellem 2 og 3 mio. kr. i tabt indtjening.«

Det forventer han imidlertid bliver indhentet igen i det indeværende år. Og Bevco har da også papirer på, at virksomheden kan generere store indtjeninger.

I 2020 bragede virksomheden igennem med et overskud på 17,5 mio. kr. efter skat, hvilket var det absolut højeste i Bevcos historie.

Bevco sælger drikkevarer til både restaurationsbranchen og til private. Og netop den forretningsmodel gør, at virksomheden ikke er videre påvirkede af verdenssituationen.

»I forhold til hele den situation, der er i verden lige nu, så føler vi os rimelig privilegerede i den branche, vi er i. De varer, vi udbyder, vil altid blive nydt. Det er bare et spørgsmål om, hvilke. Hvis der er dårlige tider, så vil folk drikke billigere og måske sidder hjemme i stedet for at tage turen ud. Men om vi sælger til restauratøren, som så sælger videre til kunden, eller om vi sælger direkte til kunden, gør ikke en forskel,« fortæller Michael Svejstrup Olesen.

Derudover har Bevco hylderne fulde, så Michael Svejstrup Olesen frygter heller ikke, at man lige pludselig løber tør for varer eller at kunder kommer til at opleve så lange leveringstider, som i mange andre brancher.

»Vi er privilegerede, fordi vi har sindssygt mange varer. Vi har selvfølgelig mærket, at der er varer, vi ikke kan få lige nu, men så har vi en anden vare, der svarer til det, der bliver bestilt. Vi har 250 forskellige gins, så det er jo ikke fordi, vi løber tør for gins. Folk skal nok få det, de skal have at drikke,« afslutter han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.