Bevco frygter ikke varemangel: »Folk skal nok få det, de skal have at drikke«
Drikkevarefirmaet Bevco har første underskud i mange år - men det er lige efter planen.
Inflation, forsyningskrise og stigende råvarepriser er ikke nok til at få den danske drikkevarevirksomhed Bevco til at ryste i bukserne. For hvis der er én ting, man kan være helt sikker på - så er det, at danskerne nok skal nyde deres øl, vand og vin.
Derfor er stifter, medejer og adm. direktør Michael Svejstrup Olesen også fortrøstningsfuld, når der er røde tal på bundlinjen i Bevcos netop offentliggjort årsregnskab for 2021.
»Det er fuldstændig efter planen. Vi har brugt året på at udvide forretningen, så vi tager det i stiv arm,« siger han og tilføjer:
»Vi ville egentlig gerne have lavet et plus, men nedlukninger sidste år har påvirket regnskabet ret meget. Jeg vil tro, at det har kostet os mellem 2 og 3 mio. kr. i tabt indtjening.«
Det forventer han imidlertid bliver indhentet igen i det indeværende år. Og Bevco har da også papirer på, at virksomheden kan generere store indtjeninger.
I 2020 bragede virksomheden igennem med et overskud på 17,5 mio. kr. efter skat, hvilket var det absolut højeste i Bevcos historie.
Bevco sælger drikkevarer til både restaurationsbranchen og til private. Og netop den forretningsmodel gør, at virksomheden ikke er videre påvirkede af verdenssituationen.
»I forhold til hele den situation, der er i verden lige nu, så føler vi os rimelig privilegerede i den branche, vi er i. De varer, vi udbyder, vil altid blive nydt. Det er bare et spørgsmål om, hvilke. Hvis der er dårlige tider, så vil folk drikke billigere og måske sidder hjemme i stedet for at tage turen ud. Men om vi sælger til restauratøren, som så sælger videre til kunden, eller om vi sælger direkte til kunden, gør ikke en forskel,« fortæller Michael Svejstrup Olesen.
Derudover har Bevco hylderne fulde, så Michael Svejstrup Olesen frygter heller ikke, at man lige pludselig løber tør for varer eller at kunder kommer til at opleve så lange leveringstider, som i mange andre brancher.
»Vi er privilegerede, fordi vi har sindssygt mange varer. Vi har selvfølgelig mærket, at der er varer, vi ikke kan få lige nu, men så har vi en anden vare, der svarer til det, der bliver bestilt. Vi har 250 forskellige gins, så det er jo ikke fordi, vi løber tør for gins. Folk skal nok få det, de skal have at drikke,« afslutter han.