Erhverv

Investorer: SAS-strejke er »våd klud« for håbet om at rejse nye penge

SAS-piloternes strejke er et stort tilbageslag for SAS' muligheder for at rejse nye penge, vurderer investorer. Der skal gøres op med dyre ansættelsesaftaler, før SAS kan blive en god investering, lyder det.

Artiklens øverste billede
Efter at 900 SAS-piloter mandag gik i strejke, er selskabets muligheder for at finde nye penge til en genopretningsplan væsentligt forværret, lyder det fra investorer. Foto: Tariq Mikkel Khan

Pilotstrejken i SAS er en hammer mod ledelsens forsøg på at finde nye investorer til selskabet. Strejken skaber ny usikkerhed om en i forvejen hårdt belastet drift, og det vil gøre det både dyrere og væsentligt sværere at finde investorer til at deltage i selskabets genopretningsplan.

Sådan lyder vurderingen fra flere investorerer efter, at 900 SAS-piloter mandag besluttede at gå i strejke.

»Det er som at få en våd klud i ansigtet. Jeg tror, at dem, som kigger på det her, parkerer den bare nu. Lige nu er der ingen grund til at bruge mere tid på det, for SAS har rigeligt at gøre med at få styr på de helt indledende manøvrer, før vi kan komme ud over rampen,« siger Lars Hytting, aktiechef i kapitalforvaltningsselskabet Artha, der forvalter 17 mia. kr. med fokus på danske og nordiske aktier.

Der er nogle gamle ansættelseskontrakter, som bare ikke er holdbare i det marked, vi har i dag.

Lars Hytting, aktiechef i Artha

SAS har annonceret planen SAS Forward, der bl.a. indebærer store besparelser, og at kreditorer skal konvertere gæld for 14 mia. kr. til aktier for at lempe SAS’ gældsbyrde. Men derudover skal SAS også finde investorer, der vil skyde 7 mia. kr. i frisk kapital i selskabet.

Men strejken vil gøre det langt sværere at finde interesserede investorer, mener Lars Hytting.

»Ingen vil kaste penge efter dårlige investeringer. For at SAS skal kunne blive en god investering, er der nogle ting, der skal falde på plads. Der er nogle gamle ansættelseskontrakter, som bare ikke er holdbare i det marked, vi har i dag. Så længe SAS bliver ved at være ramt af de gamle aftaler, bliver det aldrig et konkurrencedygtigt selskab,« siger Lars Hytting,

Artha har i flere år ejet obligationer i SAS og står sammen med en stribe andre obligationsejere over for en forhandling med SAS-ledelsen om gælden.

»Men vi er slet ikke kommet dertil endnu. SAS har så meget at gøre med at få styr på de interne linjer. Og det er lidt det samme i forhold til nye, potentielle investorer. Det er godt nok svært at hive fat i nye investorer, før man overhovedet har noget at komme med,« siger Lars Hytting.

SAS’ adm. direktør, Anko van der Werff, var da også tydeligt frustreret, da han mandag middag orienterede medierne om piloternes beslutning.

»Vi har netop været igennem en forfærdelig pandemi. Vi har modtaget mange skattekroner, og det er derfor skammeligt, at det er måden, som piloterne betaler tilbage på for denne generøsitet og for landenes tålmodighed med selskabet,« sagde han ifølge norske NRK.

Jo mere pres og stress der er på, jo større en rabat kræver de deltagende investorer.

Otto Friedrichsen, aktiechef i kapitalforvaltningsselskabet Formuepleje

Analytikere anslår, at strejken koster SAS mellem 50 og 100 mio. kr. om dagen.

Direkte adspurgt, om SAS vil overleve, lød svaret fra Anko van der Werff:

»Hvordan i alverden skal en strejke i højsæsonen – mens vi leder efter investorer – hjælpe os?«.

Otto Friedrichsen, aktiechef i kapitalforvaltningsselskabet Formuepleje, påpeger, at investorer ved nye pengeindsprøjtninger vil kræve en rabat, hvis der er usikkerhed om driften. Og strejken i SAS har netop sat et kraftigt spørgsmålstegn ved en forretning, der i forvejen lider.

»Jo mere pres og stress der er på, jo større en rabat kræver de deltagende investorer. I udgangspunktet er det en situation, hvor SAS og europæisk luftfart generelt er udfordret, og i sådan en situation vil investorer, der påtænker at deltage, i høj grad prøve at få en væsentlig rabat på en kapitaludvidelse,« siger Otto Friedrichsen, aktiechef i kapitalforvaltningsselskabet Formuepleje.

Vil strejken betyde, at investorer vil have en endnu højere rabat?

»Ja, det vil jeg mene. I en situation, hvor din drift og fremtidsudsigterne er presset på kort og langt sigt, der vil du i højere grad kræve en rabat. Rabatten afhænger i meget stort omfang af din driftsmæssige risiko, og der må vi konstatere, at både i forhold til, hvordan SAS ser ud i øjeblikket, og hvordan en pilotstrejke rammer, så vil det være noget, der udfordrer sikkerheden i driften,« siger Otto Friedrichsen.

Det er godt nok svært at hive fat i nye investorer, før man overhovedet har noget at komme med.

Lars Hytting, aktiechef i Artha


Er det helt umuligt at finde investorer til SAS nu?

»Det tør jeg ikke svare på. Der kan være mange forskellige typer investorer, som ser på SAS på en anden måde. Men i vores driftsmæssige perspektiv, i forhold til langsigtet kvalitet, er SAS ikke et selskab, vi har på radaren, og mener vi kan finde andre og bedre alternativer uden for luftfart,« siger Otto Friedrichsen.

Lars Hytting fra Artha mener grundlæggende, der er muligheder for SAS, forudsat at man kan blive enige om nye ansættelsesforhold.

»Hvis man kunne nå til enighed og denne gang for alvor skære til og gøre det, der gør ondt, så er der penge at tjene på flyselskaber. Det er ikke en dårlig branche – vi elsker at rejse. Så behovet er der,« siger Lars Hytting.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.