Erhverv

Reservedele: Rusland har indledt strandhugst på sanktionsramte fly

Vestlige sanktioner tvinger flere russiske flyselskaber til at skaffe sig reservedele fra fly fanget på landjorden i Rusland.

Artiklens øverste billede
Leasingfirmaer er begyndt at indstille sig på, at fly for op mod 70 mia. kr., leaset til russiske selskaber, kan være tabt efter Rusland har dirigeret dem hjem uden for rækkevidde af lesingselskaberne. Måske bliver nogle af dem brugt som reservedelslagre. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko)

De fleste luftfartseksperter har længe forudsagt, at det kun var et spørgsmål om tid inden mange af flyene i Rusland ville få problemer med mangel på reservedele.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er flere luftfartsselskaber, som eksempelvis det statsejede Aeroflot, nu så pressede, at de er begyndt at rippe fly fanget på landjorden for vitale reservedele.

Reservedelene er nødvendige for at holde bare en del af flyene i den civile russiske luftfart på vingerne.

De vestlige sanktioner mod Rusland har betydet, at det ikke har været muligt for landet at købe reservedele til eksempelvis Airbus og Boeing.

Heller ikke hos leverandører i Asien eller Mellemøsten som ellers ikke har indført sanktioner. Landene er bange for, at deres egen luftfartsindustri kan blive lammet, hvis de skulle bryde de vestlige sanktioner.

Næsten 80 pct. af flåden hos Aeroflot består af Boeing og Airbus fly - henholdsvis 134 og 146 stk. - og derfor er man begyndt at skille nogle af disse fly ad for at bruge delene i andre fly af samme type for at holde dem luftdygtige.

Den praksis, med at afmontere dele fra et fly af samme type, kaldes på fagsprog at gøre de dermed ubrugelige fly til ”Juletræer”. (Fly som bruges som pakker under et juletræ, red.)

Nogle dele kan uden problemer genbruges og kendes også fra lande uden sanktioner. Men ofte består moderne fly af dele, der løbende skal opdateres af producenten, og det kan russerne ikke trække på.

Ifølge Reuters oplysninger, så har omkring 50 fly fra Aeroflot ikke været i luften siden slutningen af juli.

Tre ud af syv Aeroflot fly af typen Airbus 350 har ikke været i luften tre måneder, viser data fra Flightrader24.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.