Erhverv

7-Eleven er fortsat under angreb og bløder millioner

Adm. direktør i 7-Eleven, Jesper Østergaard, ved ikke, hvem der skal dække omkostningerne i forbindelse med hackerangrebet.

Artiklens øverste billede
Siden 2006 har Jesper Østergaard været den øverste direktør i 7-Eleven Danmark. Foto: Gregers Tycho

Skærmen går i sort kvart i 10 mandag morgen. 7-Elevens adm. direktør, Jesper Østergaard, sidder på kontoret. Han kigger rundt og spørger sine kollegaer, om de også har problemer. Deres skærme er også sorte, og de kan ikke genstarte systemet. Kort efter tikker de første beskeder ind fra kædens butikker rundt om i Danmark. Deres skærme er lukket ned.

Når vores kasser ikke er åbne, kan vi ikke drive vores forretning

Jesper Østergaard adm. direktør i 7-Eleven.

»Vi får hurtigt bedt alle om at lukke det hele ned på kontoret og får lukket alle de fysiske butikker. Når vores kasser ikke er åbne, kan vi ikke drive vores forretning«, fortæller Jesper Østergaard til FINANS.

Kort tid efter lukningen af de fysiske butikker og kontorets systemer får 7-Eleven bekræftet, fra deres it-samarbejdspartnere og Politiet, at der er tale om et omfattende cyberangreb. Politiet efterforsker nu sagen.

»Set fra min stol har det været en ubehagelig oplevelse at være udsat for det her. Jeg er dog glad for at opleve det store samarbejde, som der har været på kryds og tværs«, kommer det fra direktøren.

7-Eleven må nu tænke kreativt i forhold til genåbningen af deres butikker. De er nemlig fortsat ramt af hackerangrebet. Derfor må deres it- og salgsafdeling, i samarbejde med eksterne partnere, lave løsninger uden om deres eksisterende system, som hackerne fortsat har kontrol over.

»Efter rådgivning har vi valgt ikke at betale løsesummen eller gå i dialog med hackerne,« siger direktøren, der heller ikke kan sige noget om løsesummens størrelse, eller hvordan hackerne har henvendt sig.

I 2021 omsatte 7-Eleven i Danmark for 2,1 mia. kr. Det svarer til en omsætning på mere end 5 mio. kr. om dagen. Kæden åbnede deres første butik i 1993 og har i dag 176 butikker.

Kioskerne rundt om i landet drives på franchisebasis, men om de enkelte franchisetagere kommer til at betale for omkostningerne, i forbindelse med angrebet, er endnu uvist.

»Så langt er vi ikke kommet endnu«, lyder det fra Jesper Østergaard.

I Danmark er det Reitan Convenience Denmark A/S, der har licensen til at drive 7-Eleven konceptet.

Lige nu kender vi heller ikke omfanget af tabet

Jesper Østergaard adm. direktør i 7-Eleven.

Forsikringsdelen er også forbundet med usikkerheder, 7-Eleven har nemlig ikke en forsikring mod hackerangreb.

»Som udgangspunkt forventer vi ikke, at der er en forsikring, som går ind og dækker det her. Og lige nu kender vi heller ikke omfanget af tabet«, fortæller 7-Eleven-direktøren.

Hos kioskkæden har it-sikkerhed været en prioritering længe, men efter angrebet skal det revurderes. Det er dog første gang, at de har oplevet et cyberangreb.

»Det er klart, at hvis det her kan ske, så bliver vi nødt til at gentænke det og overveje, om vi har haft det rigtige fokus,« siger han og fortæller, at Danmark har været det eneste land, som har været udsat for hackerangreb i mandags.

»Det eneste, man kan sige om den type hackere, er, at de går efter virksomheder, hvor det går godt. Her er sandsynligheden for at få løsesummen større end hos en virksomhed med underskud«.

7-Eleven håber på, at alle butikker er oppe at køre igen inden midnat.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.