Erhverv

Facebook og Instagram tracker brugere ved hjælp af egen browser

Meta, der er moderselskab for bl.a. Instagram og Facebook bruger kodning til at følge de brugere, der klikker på links i deres app, ifølge en tidligere google-ansat. En talsperson for Meta siger, at det bliver brugt til at målrette reklame.

Artiklens øverste billede
Meta-ejer Mark Zuckerberg har senest været i kamp med Joe Biden, der med en ny fortolkning af de amerikanske konkurrenceregler vil forsøge at stoppe et opkøb af en mindre virksomhed. Foto: Erin Scott/Reuters/Ritzau Scanpix

Hvis du har været på enten Facebook eller Instagram på det seneste og samtidig trykket på et link, så har du sikkert opdaget, at du ikke bliver ført over i en ny browser som Safari eller Google Chrome, men at linket i stedet åbner på din Facebook- eller Instagram App.

Nu viser ny research, der er foretaget af en tidligere ingeniør ved Google, Felix Krause, at Meta, der er selskabet bag de to platforme, bruger sporingskodning til at kunne følge brugere rundt på de links, som de tilgår via deres apps.

Det skriver den britiske avis, The Guardian.

»Instagram-appen tilføjer en sporingskode på hvert websted, der vises, når brugere klikker på annoncer, hvilket gør det muligt for Meta at overvåge alle brugerinteraktioner, såsom hver eneste knap og link, man trykker på, tekstvalg, skærmbilleder, såvel som enhver indtastning, såsom adgangskoder, adresser og kreditkortnumre,« siger Felix Krause, der i dag arbejder selvstændigt som researcher.

The Guardian har også talt med en talsperson for Meta, der siger, at man ikke har tracket nogen brugere, som ikke på forhånd har givet tilsagn om, at deres adfærd på nettet måtte overvåges. Talspersonen siger også, at overvågningen kun bliver brugt for at kunne målrette reklame til brugernes behov.

»Koden giver os mulighed for at indsamle brugerdata, før vi bruger det til målrettede annonceringsformål,« forklarer talspersonen og uddyber, at selskabet også sørger for at bede om samtykke, når det registrerer kortoplysninger på personer, der foretager køb i deres apps.

Felix Krause opdagede sporingen af brugere på henholdsvis Instagram og Facebook ved at bygge et særligt værktøj, der kan opfange alle de ekstra kommandoer, som en browser tilføjer et websted. For langt de fleste hjemmesider og apps plejer der ikke at bone noget ud, men for Instagram og Facebook kom der 18 linjer fyldt med koder frem, skriver avisen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.