Erhverv

Tesla når vild milepæl med 1 million biler i Kina

Trods corona og problemer i forsyningskæderne fortsætter Tesla i stor stil produktionen i Kina, der nu har ramt milepælen på over én million producerede biler.

Artiklens øverste billede
Tesla Model 3 er Teslas første masseproducerede bil og et hypermoderne stykke højteknologi, der konstant bliver forbedret, fejlrettet og får nye funktioner via softwareopdateringer over nettet.

Tesla har nu produceret over 1 mio. biler på deres fabrik i Shanghai i Kina.

De seks runde nuller er en vigtig milepæl i Teslas ambition om at være en større spiller globalt. I 2021 opskalerede man nemlig både produktionen og ambitionerne.

Det skriver CNN.

I den forbindelse spillede Kina en vigtig rolle for både produktion og afsæt af Teslaer. Kina har nemlig givet Tesla utroligt gunstige vilkår, b.la. gennem lave lån og skattefordele. Samtidigt tog landet sidste år utroligt godt imod Teslas Model Y.

»Vi er glade for den stærke modtagelse af Model Y i Kina, og bevæger os hastigt mod fuld produktionskapacitet,« skrev Tesla i den forbindelse i en pressemeddelelse.

Tesla har, ifølge topchefen Elon Musk, produceret i alt 3. mio. biler verden over.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

China Passenger Car Association (CPCA) har tidligere oplyst, at Tesla havde produceret 974.000 biler ved udgangen af juli. Det antyder, at der er produceret 26.000 Teslaer i den første halvdel af august.

Til sammenligning har Tesla på samme tid sidste år, og sågar tidligere i år, produceret 67.000 biler om måneden, oplyser CPCA.

Nedgangen kan skyldes de samme problemer, som mange danske virksomheder har stået over for under og efter coronapandemien. Fabrikker i Kina og Sydøstasien står for en stor del af produktionen af råvarer til vestlige virksomheder. Når nye coronaudbrud har sat fabrikker i Sydøstasien ud af spillet, har det spændt ben forsyningskæderne, fordi vigtige dele i produktionen pludselig er blevet utilgængelige.

Elon Musk har tidligere givet udtryk for, at kokset i forsyningskøderne har skabt problemer for Tesla.

»Vi har set en del force majeurs over de seneste år. Det har været en slags værdikæde-helvede,« sagde han tilbage i juli.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.