Erhverv

Trafikselskaber får håndsrækning på 125 mio. kr

Store udgifter til brændstofpriser har sendt budgetterne i rødt hos landets trafikselskaber.

Artiklens øverste billede
Trods et tilskud på 125 mio. kr. vil flere busruter stadig være i fare for lukning, advarer KL. Arkivfoto

Hver syvende regionale busrute måtte nedlægges.

Sådan lød den dystre forudsigelse fra Danske Regioner og Kommunernes Landsforening (KL), efter at en »perfekt storm« bestående af svigtende passagertal og stigende brændstofpriser havde efterladt et hul på et trecifret millionbeløb i trafikselskabernes budgetter.

Men nu bliver en del af hullet fyldt.

Efter et møde mellem regionerne, kommunerne og Transportministeriet tirsdag meddelte transportminister Trine Bramsen, at regeringen vil give 125 mio. kr. i coronahjælp målrettet regionale busselskaber.

»Trafikselskaberne har ligesom alle andre været udfordret under corona. Derfor giver regeringen nu et ekstraordinært tilskud, for vi er enige om, at der skal være kollektiv transport i alle dele af landet. Men ingen har en interesse i, at der kører store tomme busser rundt. Derfor er det afgørende, at trafikselskaberne har fokus på det bedst mulige tilbud til passagererne,« udtaler hun i en pressemeddelelse.

Men hvor meget bliver hullet fyldt op?

Ikke i nævneværdig grad, fastslår formand for KL Martin Damm.

»Der var et hul i 2022 på lidt over 1 mia. kr. samlet set. Det vedrører 786 mio. kr. i stigende priser og de 303 mio. kr. for manglende passagerer efter corona. De 786 mio. kr. måtte vi slet ikke snakke om, og af de 303 mio. kr. har vi så fået 125 mio. kr. til at dække,« siger han og konstaterer, at det svarer til, at 41 pct. af coronaudgifterne er dækket.

»Resten må vi så spare os ud af.«

KL-formanden er derfor ikke tilfreds med resultatet af dagens møde.

»Det betyder jo, at man må arbejde videre med de spareplaner, der er, og reducere buslinjerne, indtil budgetterne passer. Det er meget alvorligt. Det vil ramme ruter i tyndtbefolkede områder, da det er de busser, der er dyrest at køre. Det giver en skævvridning i Danmark. Der er meget sårbart, fordi befolkningen ikke har andre alternativer.«

Martin Damm nærer dog et sidste håb til, at »Finansministeriet kommer ud ad busken« i forhold til at dække udgifter til brændstofpriserne.

»Det her betyder, at situationen er uændret.«

Hos Danske Regioner noterer næstformand Stephanie Lose (V) sig, at »det er bedre end ingenting«.

»Men det ændrer ikke ved den store udfordring. Det løser en del, men det adresserer slet ikke det helt store problem: at brændstofudgifterne er steget så markant, som de er. Nu er vi nødt til at følge muligheden for den snak i en anden del af regeringen,« siger hun med henvisning til Finansministeriet.

»Det vil have så potentielt store konsekvenser for den kollektive trafik. Hvis der ikke kommer flere penge på bordet end de 125 mio. kr. – som løser måske en tiendedel af udfordringen – så kan jeg ikke se, at der er andre muligheder, end at vi må skære busruter væk.«

Danske Regioner har tidligere udregnet, at hver syvende busrute vil blive ramt af besparelser. Stephanie Lose vil dog nu afvente vurderingen af, hvad det nye regnestykke lyder med de ekstra 125 mio. kr. i budgetterne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.