Storsatsning: Lego-familien køber nyt forretningsben for 6,6 mia. kr.
Amerikanske Brainpop bliver en del af Lego-koncernen Kirkbi. Dermed går Kirkbi med syvmileskridt ind på et nyt forretningsområde.
Kirkbi, familiepengetanken bag Lego-koncernen, har taget et stort skridt i retning af et nyt forretningsområde, nemlig digital læring. Det sker med et opkøb af amerikanske Brainpop for 6,6 mia. kr., oplyser Kirkbi i en pressemeddelelse.
Brainpop står bag digitalt undervisningsmateriale til børn og har i dag omkring 25 mio. brugere. Selskabet har cirka to ud af tre skoledistrikter i USA som kunder.
»Brainpops værdier og engagement i at levere ansvarlige læringsoplevelser til millioner af børn går hånd i hånd med Lego-ideen, som blev skabt for 90 år siden og handler om at hjælpe alle børns udvikling med læring gennem leg,« udtaler Jørgen Vig Knudstorp, bestyrelsesformand i Lego Brand Group og fremover også for Brainpop.
Opkøbet er det første for Kirkbi på det område og er en del af en større strategisk satsning. I løbet af de næste ti år skal Lego-familien ud globalt med læringskoncepter til børn. Både med fysisk legetøj og de rent digitale produkter, som Brainpop står bag. Det amerikanske opkøb kører i øvrigt videre som et selvstændig selskab under Kirkbi.
Brainpops hovedprodukt er animerede videoer, som skal få børn til at fange interesse for de emner, de skal lære om. Med det nye ejerskab er Kirkbi også klar med ny kapital til Brainpop, så der kan sættes mere fut på produktudviklingen og væksten. For eksempel skal der ikke kun sælges til skoler, men også direkte til forældre, som gerne vil have den slags materiale til deres børn.
En video fra Brainpop. Her er det videnskabsteori - et abstrakt emne - som bliver forklaret i børnehøjde.