Walmart opjusterer efter overraskende godt kvartal
Inflationen har gjort de amerikanske forbrugere mere prisbevidste og sendt en rigere målgruppe end normalt i Walmarts butikker. Det får nu detailkæmpen til at opjustere.
Krisen kradser, inflationen stiger. Det er gode nyheder for discountbutikkerne, som forbrugerne søger imod for at få pengene til at strække længere.
I USA ses det ved, at detailkæden Walmart hæver forventningerne til 2022, skriver Financial Times. Årsagen er, at rigere kunder end normalt er begyndt at handle i supermarkederne, som er kendt for at have lave priser.
»Familier er uanset indkomstgruppe blevet mere prisbevidste,« konstaterer topchef Doug McMilon ifølge avisen.
Det forgangne år har været overraskende godt for Walmart, som har set sin toplinje stige med 8,7 pct. til 153 mia. dollar. Den øgede aktivitet i tredje kvartal betyder, at Walmart nu forventer, at indtjeningen i hele 2022 vil falde med mellem 6 og 7 pct. mod tidligere 9 og 11 procent.
Den udmelding har ifølge Financial Times prompte fået aktiekursen til at stige med 7,5 procent. Det sker på trods af, at Walmart gik ud af tredje kvartal med et underskud på 1,77 mia. dollar. Årsagen til det markante underskud var dog et forlig, som Walmart har indgået i forbindelse med detailkæmpens rolle i opioidkrisen. Her er Walmart gået med til at betale sagsøgere 3,1 mia. dollar.
I Danmark meldte Salling Groups topchef, Per Bank, for nyligt ud i Finans, at man forventer sit dårligste resultat i et årti. Han er også bevidst om, at højere priser og smallere pengepunge vil sende danskerne mod billigere alternativer.
Derfor har man etableret kæden Basalt, hvor priserne i gennemsnit skal være 15 pct. lavere end i discountbutikken Netto.
»Vi ved ikke, om det bliver en succes. Hvis vi må lukke igen, og kunderne ikke vil det, var det vores bidrag. Der skal være mod til at prøve noget nyt i en svær tid. Vi tager det mod. Uanset om det så viser sig at være en rigtig eller forkert beslutning,« udtalte Per Bank til Finans om den nye kæde.