Erhverv

Jysk-chef Jan Bøgh melder om pres på kundetrafikken: Vi er slet ikke blandt de hårdest ramte i detailhandlen

Jysk med butikker i 48 lande løftede omsætningen med 11 pct. det seneste år og holder fast i milliardresultat på bundlinjen. Jysk vil åbne 150 nye butikker den kommende tid.

Artiklens øverste billede
Jysk har åbnet 135 nye butikker det seneste år og er nu på samlet 3.220 i 48 lande. Foto: Jesper Olesen.

Vækst er en indgroet dna’et hos den danske detailkoncern Jysk. Derfor er chefen i det familieejede selskab godt tilfreds med, at salget voksede med 11 pct. i det forløbne og udfordrende år. På samme tid må han og Jysk leve med, at bundlinjen i 2021/22 kun kører ligeud.

Jysk har torsdag offentliggjort tal for udviklingen det forskudte regnskabsår 2021/22, der sluttede ved udgangen af august. Målsætningen i selskabet er at vokse med mindst 10 pct. på toppen årligt, og det leves fuldt op til med en vækst på 11 pct.

Året før voksede driftsresultatet – ebit - med 21 pct. I 2021/22 var fremgangen på kun 0,3 pct. - og dermed et resultat på niveau med året før. Overskuddet før skat er løftet med 1 pct. til 4,5 mia. kr. og sikrer rekord for Jysk.

»Set i lyset af det forløbne år med masser af udfordringer - fra i første halvdel med fortsat corona-nedlukninger og pres på forsyningskæderne til andet halvår med krig i Europa, høj inflation og energikrise - lever vi med det resultat. Det svarer også til vores eget bud ved indgangen til året,« siger adm. direktør Jan Bøgh om udviklingen.

Uagtet at resultatet kører lige ud for Jysk med nu samlet 3.232 butikker i 48 lande har selskabet en ebitgrad - driftsindtjening i forhold til omsætning - som ligger højt i detailhandlen. Den var det seneste år på 12,5 pct. mod 13,9 pct. året før.

Blandt udfordringerne, som Jysk har måttet håndtere det seneste år, var krigen i Ukraine, hvor selskabet har 86 butikker. Samtidig valgte koncernen efter den russiske invasion i netop Ukraine at trække sig ud af Rusland, der ellers var det nyeste marked for Jysk, og permanent lukke butikker der.

Det samme er sket i Belarus, hvor Jysk havde en række franchisebutikker gennem en lokal parter.

Ifølge Jan Bøgh har beslutningen samlet kostet på den anden side af 100 mio. kr. på bundlinjen.

Jan Bøgh er adm. direktør for Jysk med 3.2200 butikkerog har været del af koncernen siden 1995. Foto: Jochim Ladefoged.

Om den aktuelle udvikling hos Jysk, der er familieejet gennem Lars Larsen Group, fastslår den adm. direktør, at udviklingen hen over sommeren med mindre køb og færre kunder i butikkerne generelt er fortsat gennem efteråret. Det i takt med inflationen og pres på købekraften i en række lande.

»Vi er slet ikke blandt de hårdest ramte i europæisk detailhandel, da vi ligger et sted i markedet, hvor der fortsat er salg og interesse. Men vi kan som alle andre sagtens mærke den høje inflation og lave forbrugertillid som skaber usikkerhed,« siger Jan Bøgh.

Han fortsætter:

»Derfor er vi også forsigtige med at præcise forventninger til det igangværende regnskabsår. Et faldende salg vi nok kunne ses i tallene for 2022/23. Hvis vi kan ende året med et resultat på samme niveau som i det lukkede år, vil vi været meget glade.«

Trods den aktuelle udvikling fortsætter Jysk med at ekspandere. I det forløbne år er der åbnet 135 nye butikker og målet er at nå 150 nyetableringer i 2022/23. På samme tid fortsætter investeringerne i opgraderingen af eksisterende butikker til et nyt koncept.

Ligesom Jysk i foråret 2023 udvider med endnu et marked, når de første butikker åbnes i Tyrkiet.

»Et øjeblik overvejede jeg, om vi set i lyset af den aktuelle situation skulle udsætte den plan i Tyrkiet. Vi er drevet af vækst, og derfor kører vi på. Det er en stor fordel at være del af en velkonsolideret, stærk familiekoncern. Ud over Tyrkiet har vi aktuelt også store forventninger til yderligere vækst ikke mindst i lande som Spanien og Portugal, hvor salget fortsat vokser meget hastigt uagtet inflation og andet bøvl. Vores selskaber i de lande har carte blanche til at udvide hastigt med butikker,« fortæller Jan Bøgh.

Tilbage i marts valgte Jysk som konsekvens af hastigt stigende priser og usikkerheden, som krigen i Ukraine udløste, at udsætte et planlagt storbyggeri i Holland.

En investering på 1,5-2 mia. kr. i koncernens logistikcenter nummer 10 i Europa. Jan Bøgh fastslår, at projektet bliver genovervejet først i 2023.

Årsresultat:

Jysk Group - (mio. kr.) 2021/22 2020/21
Omsætning 36.227 32.592
Driftsresultat (ebit) 4.557 4.543
Resultat før skat 4.538 4.493

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.