Erhverv

Toyota vil omdanne kultbil fra 80'erne til elbil

Den japanske bilgigant Toyota vil, i et forsøg på at erobre markedet for elbiler, forsøge sig med at omdanne ældre benzinbiler til elbiler.

Artiklens øverste billede
Toyota præsenterede de to ombyggede AE86-modeller på en konfernce i Chiba øst for Tokyo. Foto: REUTERS/Kim Kyung-Hoon

På en nylig konference præsenterede den japanske bilgigant Toyota fremtiden - selvom den tilsyneladende tog sig ud som fortiden.

Her præsenterede Toyotas præsident, Akio Toyoda, nemlig to udgaver af Toyotas kultmodel fra 1980’erne - Corolla AE86. 

Det specielle ved netop disse modeller var dog, at de var blevet ombygget fra deres sædvanlige benzinmotor til at den ene nu var batteridreven, mens den anden var brint-dreven. Det skriver Reuters.

Til præsentationen fortalte Akio Toyoda, at ombygning af eksisterende biler var en metode, der burde undersøges for at Japan kan nå sit mål om at være Co2-neutralt i 2050.

Et af problemerne med den grønne omstilling i Japan er nemlig, at det kun én ud af omkring 20 af bilerne på de japanske veje, der er nye - og at de ældre biler hovedsageligt er drevet af benzin.

En anden fordel, fortalte Toyoda, er at man på den måde også kan fastholde interesseren for bilelskere, der ofte er optagede af fortidens modeller - såsom AE86’eren.

»Det er vigtigt at, at der et grønt valg for biler, der allerede er elsket eller ejet af nogen,« sagde Toyota-præsidenten.

Den omtalte model har da også en høj status blandt bilelskere verden over. Da den udkom i 1983 var den ikke specielt populær - lige indtil den ikoniske japanske gaderacer og racerkører Keiichi Tsuchiya, også kendt som Drift King, tog modellen til sig. Bilen blev også populær i den japanske tegneserie ”Initial D”, ligesom den også har været med i flere udgaver af ”Fast and the Furious”-filmene. 

Toyota er relativt ny på på markedet for elbiler. Det hindrer dog ikke giganten i at ville investere mere end 70 milliarder dollars i at udvikle deres elbiler og producere flere batterier. Toyota sigter mod at sælge mindst 3,5 millioner elbiler i 2030 - blandt andet af den længe ventede bZ4-model.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.