Planet Nusa tredobler omsætningen i 2022
På få år har Mille Skat og Kristine Esmer skabt en virksomhed med et millionoverskud, og fremtiden ser lys ud for det populære sports- og modebrand, som værdsætter bæredygtige værdier.
Stifterne bag det populære sports- og modebrand Planet Nusa er inde i en ekstraordinært travl tid.
Der er nemlig nok at se til, når man som Mille Skat og Kristine Esmer står bag et af landets hurtigst voksende brands.
Siden virksomhedens start i 2018 er mærket stormet frem, og i regnskabsåret 2022 kan Planet Nusa nu melde om en omsætning på 38,3 mio. kr.
Det er knap tre gange så meget som året før, hvor omsætningen lød på 15 mio. kr.
»Vi har knoklet intenst i fire år, og nu begynder vi for alvor at høste frugterne af det hårde arbejde,« siger Kristine Esmer.
Samtidigt melder regnskabsåret 2022 om et overskud efter skat på 4 mio. kr. - og derved det højeste overskud i hele brandets levetid.
Det var i kølvandet på en modeuge, at de første grundsten til Planet Nusa blev lagt. Både Mille Skat og Kristine Esmer havde på daværende tidspunkt arbejdet 10 år i modebranchen, og begge havde de set flere af »skyggesiderne i branchen«.
Derfor havde de to veninder også lyst til at skabe noget, som gav mere mening i forhold til deres egne værdier - og derfra startede iværksættereventyret.
Planet Nusa skulle ikke bare være lækkert sportstøj, som både kunne bruges i fritiden og på job. Det skulle også være et community bygget på fællesskabsværdier.
»Vi kunne bare mærke, at sportstøj på det tidspunkt havde brug for, at der kom nogle nye spillere ind. De spillere ville vi gerne have, skulle være os,« siger Mille Skat.
Hos Planet Nusa har formålet hele tiden været at skabe et ansvarligt produkt, og hos virksomheden står bæredygtighed højt på dagsordenen. Som del af den ansvarlige strategi, har det derfor hele tiden været vigtigt for iværksætterne ikke at overproducere, hvilket også er en af grundene til, at kunder ofte oplever udsolgte produkter på Planet Nusas hjemmeside.
Samtidigt har konceptet med sold out været en god salgsstrategi for iværksætterne, da det giver en hype og er med til at holde kunderne til.
»De danske kunder ved godt, at hvis de vil have noget, så er det med at sidde klar på de tidspunkter, hvor vi lancerer. Derfor er vi også meget drop-baserede og ligger ikke og tjener vores penge i arbejdstimerne, men på de tidspunkter, hvor forbrugerne er online - på hverdagsaftenerne og i weekenderne,« siger Mille Skat.
Som del af den ansvarlige strategi finder man heller ikke Planet Nusa ude ved andre danske forhandlere, da Mille Skat og Kristine Esmer aldrig har haft lyst til at sætte et ekstra led på kæden.
Af den grund foregår salget af Planet Nusa også udelukkende via virksomhedens egen webshop samt i deres fysiske butik på Gammel Kongevej i København. I 2023 er det dog planen, at Planet Nusa også åbner en fysisk butik i Aarhus.
Første gang Planet Nusa havde et positivt regnskabsår var i 2020. Inden da var regnskabet negativt, men med hårdt arbejde formåede den dengang nystartede virksomhed at vende minus til plus - uden at ændre på strategien, men ved »bare at blive ved.«
»Lige pludselig gav det pote, vi kom på ønskelisterne, og mange kender os nu. Det har helt sikkert været en kæmpestor force for os, og vi har formået at skrue på de rigtige knapper,« siger Mille Skat.
Virksomheden er den dag i dag drevet af iværksætternes egen økonomi, og gennem årene har de to piger hver smidt omkring 240.000 kr. i virksomheden.
Og selvom de to stiftere formentligt kunne indkassere et større millionbeløb ved at lade virksomheden gå på andre hænder, har de på nuværende tidspunkt ingen ambitioner om at sælge forretningen eller lade andre investorer komme med om bord.
»Vi er rigtig glade for at kunne drive det selv, og det er vores ambition at kunne fortsætte indenfor den dur de næste par år,« lyder det fra Mille Skat.
Lige nu sælger Mille Skat og Kristine Esmer 85 pct. af Planet Nusas produkter til danske kunder, mens 15 pct. ryger til udlandet. I 2023 er det dog planen, at de to iværksættere vil pleje det udenlandske marked mere, end hvad de hidtil har gjort.
»I fremtiden ser vi mod USA og Holland, som er nogle vigtige markeder for os at gå ind i. Samtidigt vil vi blive ved med at pleje vores mindre markeder, som har været enormt givende for os de seneste år - heriblandt Norge,« siger Mille Skat.
Hidtil har Planet Nusa fokuseret meget på at være et hjemsted for kvinder og skabe et community der. Til dette har de to iværksættere i høj grad gjort brug af de såkaldte influencers, hvilket iværksætterne i 2023 vil blive ved med.
»Vi har benyttet os af influencers og andre samarbejdspartnere, og det har helt sikkert haft stor indflydelse på vores omsætningstal, da ambassadørerne er med til at udbrede vores community,« siger Kristine Esmer.
Samtidigt vil de to iværksættere i dette år fokusere endnu mere på deres mandlige publikum, hvilket nu giver mening på grund af brandets størrelse og eksplosive vækst.