Opfordrede til boykot: Kendt kæde satser italiensk
Starbucks har kun 20 forretninger i Italien, hvor kunderne ofte foretrækker de mindre familiedrevne kaffebarer.
I et forsøg på, at erobre en større del af det italienske marked har den amerikanske kaffekæde Starbucks lanceret en ny kaffe variant, hvor man har tilsat olivenolie.
De nye varianter går under navnet Oleato, og i løbet af foråret vil de også blive tilbudt i kædens forretninger i det sydlige Californien og sidst på året i Japan, Mellemøsten og Storbritannien, skriver selskabet på sin hjemmeside.
»I 1983 var jeg på min første tur til Italien og her opdagede jeg den ekstraordinære tilknytning, som det italienske folk har til den italienske kaffebar, og specifikt espresso. Jeg skyndte mig tilbage til USA med en vision og en passion om at skabe noget lignende hos Starbucks,« udtaler Howard Schultz, der er CEO hos Starbucks i meddelelsen.
Oleato-varianterne bliver lanceret i Milano onsdag og består blandt andet af en is-espresso og en latte med olivenolie.
Starbucks fortæller, at kæden har valgt en ekstra jomfruolie fra Partanna fra Sicilien.
Den amerikanske kæde har haft det svært i Italien siden den første forretning åbnede i 2018.
Dengang opfordrede flere italienere til en boykot af Starbucks som et forsvar for de typisk familiedrevne kaffebarer i Italien.
På det tidspunkt sagde Howard Schultz, at Starbucks ikke var kommet til Italien for at lære landet at brygge kaffe.
»Vi kommer hertil i ydmyghed og med respekt for at vise, hvad vi har lært,« lød det dengang fra Howard Schultz ifølge BBC.
Starbucks har i dag flere end 36.000 kaffebarer og er repræsenteret i det meste af verden.