Erhverv

Lidl-chefen om markedet: Vi skal længere ud i landet og hurtigt nå 200 butikker

Mens en anden tyskejet discountkæde trækker sig fra Danmark, har Lidl ambitioner om ekspansion og at kapre flere af danskernes forbrugskroner. Det sker i et marked med store forandringer.

Artiklens øverste billede
Tyske Jens Stratmann blev for to år siden ny chef for Lidl Danmark. Foto: Joachim Ladefoged.

Den tyskejede discountgigant Lidl vil inden for få år åbne flere end 60 nye butikker rundt om i Danmark. Uagtet at dagligvaremarkedet er i opbrud med en række markante forandringer lige nu, holder Lidl fast i koncernens lagte strategi. Det med fokus på kun åbning af større butikker, som straks kan blive en god forretning.

Sådan fastslår ledelsen for Lidl Danmark med adm. direktør Jens Stratmann samt udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen i spidsen.

Netop nu er der en slags opbrud i den danske dagligvaresektor. Flere kunder er søgt mod discount og væk fra supermarkeder under inflationskrisen. 

Coop Danmark er i gang med at slå kæder sammen, mens den tyske discountkæde Aldi trækker sig fra Danmark og afhænder en stor del af butikkerne til Rema 1000 Danmark.

Det har også givet plads til, at især Netto under Salling Group samt Lidl Danmark kan udvide ved overtagelse af andre Aldi-butikker. For Lidls vedkommende er der tale om fire butikker, der snart bliver del af kæden. På samme måde er fire byggeprojekter, som Aldi har påbegyndt, nu overtaget.

»De indgår i vores strategi om, at vi skal ekspandere for at nå ud til flere danskere. Men trods de store forandringer i markedet, holder vi fast i vores egen strategi. I den har vi lavet en minutiøs opdeling af Danmark med steder, der har plads til os. Vi åbner kun nye butikker, som vi er sikre på kan klare sig økonomisk,« siger Jens Stratmann.

Lidl Danmark er del af en tysk storkoncern med 12.000 discountbutikker i 31 lande. Lidl åbnede den første butik her i landet for 18 år siden og har indtil nu sammen med den anden tyskejede kæde, Aldi, været de mindste. Det over for discountkonkurrenterne Netto, Rema 1000 og Coop365.

Samlet sidder discountkæderne på over 40 pct. af markedet – og netop nu måske tæt på 50 pct. i en tid med pres på priser og supermarkeder.

Lidl har aktuelt 139 danske butikker. Målet er hurtigt at komme over 200.

»Vi har hidtil kun lukket én butik i Danmark for at flytte til andre rammer. Målet er at vinde flere kunder. Det sker ikke mindst med øget salg i de nuværende butikker og dermed med øget omsætning. På samme tid skal vi længere ud med nye butikker, så vi er bedre repræsenteret i hele landet,« siger Mads T. Nielsen.

Mads T. Nielsen er udviklings- og ejendomsdirektør for Lidl Danmark. Foto: Kenneth Lysbjerg Koustrup.

Han understreger samtidig, at der er mange ting i spil lige nu i markedet. Det med bl.a. Coops Irma-kæde som lukker og dermed skaber ledige butikslejemål i hovedstadsområdet. 

På samme måde er det usikkert, hvad der sker med de butikker, som Rema 1000 overtager fra Aldi, når handlen er godkendt af konkurrencemyndighederne, men som køberen ikke selv skal bruge.

»Der er mange ting i spil, og vi kigger selvfølgelig på alle muligheder. Vi kigger rigtigt meget alle steder i landet. Men det sker altid ud fra vores plan. En nyåbning må passe ind vores lagte mønster for landet. Selvfølgelig er vi klar til at afvige, hvis der er basis for en god handel, men vi har et landkort som vi er fokuseret på. Vi køber ikke tabsgivende omsætning for at forsvare vores markedsposition,« siger Mads T. Nielsen.

Mens konkurrenterne på det danske marked offentliggør regnskaber for deres aktiviteter, er der ikke et sådant for Lidl Danmark, der kører som kommanditselskab via samhandel med det tyske moderselskab. Derfor er der ikke offentlige tal for Lidls ageren rent økonomisk her i landet.

»Vi har klart fokus på, at der er overskud også i den enkelte butik. Sunde butikker er, når de giver overskud og omsætningen kan øges. Så kedelige er vi,« siger Jens Stratmann - uden at han vil kommentere tallene yderligere.

Lidl-chefen erkender, at der er store bevægelser i markedet. Derfor arbejder Lidl bl.a. med at markedsføre sig yderligere med nye produkter og tiltag. Lige fra senest introduktion af varm leverpostej i butikken til endnu flere egne varer.

I inflationskrisen er salget af såkaldt private label – kædernes egen varer – nemlig vokset. Her ligger Lidl i forvejen i front med en andel på ca. 80 pct. af egne varer i salget.

»Som alle andre har vi været gennem en periode med prisstigninger og forbrugernes fokus på flere prisbillige varer. Vi har faktisk en god udvikling. Opgaven er kontinuerligt at udvikle sortimentet. Når Aldi forlader Danmark, har vi den største andel af private label. På samme måde har vi løbende tilpasset os med et sortiment rettet mod danske forbrugere,« fortæller Jens Stratmann.

Jens Stratmann er adm. direktør for Lidl Danmark. Foto: Joachim Ladefoged.

Ud over kampen om forbrugerne er jagten på medarbejdere en udfordring i dagligvarehandlen. Lidl har aktuelt 3.800 ansatte og forsøger sig med nye kampagner med fokus på personale-branding.

»Vi investerer i udvikling, og det gælder også medarbejdere i alle led – fra butik og lager til hovedkontor. Vi vil vokse, så vi har brug for flere kolleger. Vi vil gerne adskille os, men kan jo heller ikke betale dobbelt så meget løn som andre for at trække folk til. Så vi må spille på andre emner. Eksempelvis at vi er en koncern med aktiviteter i hele Europa og dermed internationale karrieremuligheder,« mener Jens Stratmann.

Lidl Danmark bygger i øvrigt netop nu et nyt hovedsæde i Aarhus og flytter senere i år fra de nuværende rammer i Kolding dertil.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.