Har smidt millioner i Tyskland: Shaping New Tomorrow vokser vildt
Efter massive investeringer skrumper overskuddet for første gang i modekometen Shaping New Tomorrow. Ambitionerne er dog fortsat tårnhøje, og stifterne lurer nu på salg i Asien.
I et år med store investeringer og udfordrende markedsforhold har stifterne bag et af Danmarks hurtigst voksende brands igen løftet omsætningen.
Det populære modebrand Shaping New Tomorrow, der er stiftet af barndomsvennerne Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann, har ifølge stifterne omsat for mere end 400 mio. kr. i 2021/2022. Det er over 100 mio. kr. mere end året forinden.
Derved vipper Shaping New Tomorrow tidligere rekordomsætninger af pinden.
Udviklingen kommer, efter et år hvor selskabets stiftere samtidig har måttet se overskuddet skrumpet for første gang. Det viser et nyt regnskab, hvor det også fremgår, at tilbagegangen på bundlinjen i høj grad skyldes investeringer.
»Vi har bevidst valgt at investere overskuddet fra forrige regnskab. Samlet har vi investeret over 50 mio. kr. i fire butikker i Tyskland, åbnet nyt kontor i København og udvidet vores organisation med over 100 pct. Det er det, som har påvirket regnskabet, og kan ses på bundlinjen,« siger Kasper Ulrich, adm. direktør og medejer af Shaping New Tomorrow.
I 2021/2022 tjente Shaping New Tomorrow 24,9 mio. kr. efter skat. Det er knap 13 mio. kr. mindre end samme periode året forinden. Samtidig rundede den nordjyske modekomets egenkapital for første gang 100 mio. kr.
Allerede forrige år meddelte selskabet, at det vil geninvestere de seneste års millionoverskud i yderligere vækst.
Pengene er bl.a. brugt på at åbne såkaldte flagskibsbutikker i Berlin, Stuttgart, Frankfurt og Køln, og selvom tyskerne har taget godt imod det danske tøjmærke, så er bundlinjen altså for første gang blevet mindre.
»Vi er meget tilfredse med udviklingen, især når vi ser på de makroøkonomiske udfordringer, der har været i året. Vores kultur og mentalitet er at se muligheder fremfor udfordringer, så selvom vi har været negativt påvirket af krig i Ukraine, stigende inflation og på mange måder et enormt hårdt år, så ser vi fremad,« siger Kasper Ulrich.
Det nordjyske brand blev etableret i 2015 og har udover stifterne også Jesper Buch og Birgit Aaby i ejerkredsen. Begge kastede penge efter selskabet gennem DR-programmet ”Løvens Hule”. Siden er Shaping New Tomorrow vokset vildt, og spekulationerne om et muligt salg har længe floreret.
»Der er intet nyt i forhold til et eventuelt salg. Vi er løbende i dialog med interessenter og sonderer terrænet. Når vi på et tidspunkt kigger mod nye, store markeder som eksempelvis USA eller Asien, så er det formentligt interessant med en strategisk partner. Vi har en bestyrelse og ejerkreds, som gør, hvad de kan, og byder ind med de erfaringer, der er. Det er klart, vi kigger mod eksterne kræfter, men det er ikke lige nu,« siger Kasper Ulrich.
Han kan derfor ikke sige noget mere konkret. Direktøren understreger samtidig, at ingen af de nuværende medejerne i øjeblikket ønsker et såkaldt exit. Hvis der er tale om salg, vil det derfor ifølge Kasper Ulrich være for at tilføje nye kompetencer til ejerkredsen.
Shaping New Tomorrow råder nu over 10 butikker. Fem i Danmark og fem i Tyskland.
Selskabet forventer i år at åbne for onlinesalg i USA, og indenfor det næste årti er drømmen er at gøre det samme i Asien. I første omgang kigger stifterne dog mod europæiske markeder som Holland og Belgien.
Er bestyrelsen og medejerne fortsat de rette til at tage jer videre mod nye markeder?
»Ja. Det vil jeg mene. Selvfølgelig kan vi som gruppe ikke det hele selv, og vi vil løbende søge erfaring og kompetencer fra mere erfarne kræfter. Det kan være gennem ansættelser, netværksgrupper eller nye medejere, men lige nu er vi, hvor vi skal være,« siger Kasper Ulrich.
Han forventer, at Shaping New Tomorrow fortsat vil vokse på top- og bundlinje. Det bliver dog på et »mere moderat niveau« end hidtil. Ligesom resten af branchen mærker stifterne nemlig de udfordrende markedsforhold og økonomiske usikkerheder.
»Procent er meget mere tilgivende, når det kommer fra et lavt niveau. Nu har vi en størrelse, hvor vi formentlig ikke længere kan vokse med flere tusinde procent, som vi gjorde de første år. Ambitionen er fortsat at blive større og komme til nye lande, men vi kommer aldrig til at skære ned på udvikling og innovation af vores produkter. Det vil altid trumfe udbredelse og nye markeder,« siger Kasper Ulrich.
I indeværende regnskab forventer selskabet at lande 30-35 mio. kr. på bundlinjen.
Udover modetøj til mænd har Shaping New Tomorrow for nylig lanceret tøj til kvinder.
Shaping New Tomorrow har 200 medarbejdere og sælger udover Danmark og Tyskland også online i Norge og Sverige.