Erhverv

Flying Tiger Copenhagen kræver over en halv milliard af DSV

Uenigheden om en kontrakt mellem transportselskabet DSV og detailselskabet bag Flying Tiger Copenhagen omfatter et langt større millionbeløb end tidligere kendt. DSV afviser at kommentere på kravet.

Artiklens øverste billede
Flying Tigers adm. direktør, Martin Jermiin, mener, at selskabet med overvejende sandsynlighed vil vinde en kommende retssag mod DSV. Foto: Gregers Tycho

Den danske detailkoncern Flying Tiger Copenhagen kræver 500 mio. kr. af transportgiganten DSV. 

Kravet skyldes en uenighed om en kontrakt indgået mellem de to selskaber kort før coronapandemien, da prisen på transport steg eksplosivt.

Zebra A/S., der driver Flying Tiger Copenhagen, har tidligere fastslået, at selskabet har rejst krav mod børsnoterede DSV, og det var indikeret i Flying Tiger Copenhagens årsrapport, at beløbet kunne være omkring 160 mio. kr. Flying Tiger Copenhagen bekræfter dog nu over for Finans, at der ved Sø- og Handelsretten kører en tvist med DSV om cirka 500 mio. kr.

»Vi har en igangværende sag ved retten, og der er tale om et krav på mere end en halv mia. kr. fra vores side. Vi forventer, at vores partnere lever op til indgåede aftaler. Og vi har en klar melding fra vores advokater og eksperter om, at vi med altovervejende sandsynlighed kan vinde. Derfor kører vi denne sag,« siger adm. direktør Martin Jermiin.

Flying Tiger Copenhagen har tidligere været tilbageholdende med informationer om striden. 

I Flying Tiger Copenhagens årsregnskab for 2021 fremgik forskellen mellem selskabets forventede og reelle omkostninger til fragt dog som et tilgodehavende på over 160 mio. kr., som altså var den hidtil eneste indikation af kravets størrelse.

Uenigheden stammer fra det pres, som var på logistikmarkedet under pandemien. Flaskehalse i forsyningskæderne gjorde det ekstremt svært og dyrt at få varer hjem. 

Kort før coronakrisen brød ud, indgik Flying Tiger Copenhagen en toårig aftale med DSV om at fragte containere og til en fast pris. DSV besluttede sig dog, ifølge detailselskabet, for alligevel for at hæve priserne, da pandemien ramte, og fragtraterne røg i vejret.

Netop det opfatter Flying Tiger Copenhagen som et klart brud på kontrakten, kombineret med en anklage om, at DSV ikke leverede den plads på containere, som selskabet var blevet lovet.

Under protest valgte detailkæden at betale fragtpriserne for at være sikker på at få varer fragtet. Det er de betalinger, som Flying Tiger Copenhagen nu forsøger at få tilbagebetaling for ved hjælp af domstolene. 

I en lang række lande har logistikkaosset under pandemien ført til uenigheder og i nogle tilfælde retssager mellem transportselskaber og deres kunder. 

Sagen mellem Flying Tiger Copenhagen og DSV er det tydeligste eksempel i Danmark på dette.

Adm. direktør Martin Jermiin har tidligere fortalt til Finans, at man har været opsat på at nå til enighed i en forhandling. Flying Tiger Copenhagen-ledelsen fastslår da også i dag, at de første møder om sagen har været holdt i Sø- og Handelsretten. 

»Vi har forsøgt at løse sagen i mindelighed, men uden held. Så vi væbner os med tålmodighed, så længe sagen kører og havde foretrukket, at det ikke var nødvendigt, da det er dyrt og koster ressourcer i samfundet,« siger Martin Jermiin.

Jens Lund, driftsdirektør i DSV, har tidligere udtalt til Børsen, at transportselskabet går langt for at undgå retslige slagsmål. Foto: Sofia Busk

Finans har forsøgt at få en kommentar fra DSV. Transportkoncernen ønsker ikke at udtale sig om sagen. 

Tidligere har Jens Lund, driftsdirektør i DSV, i et interview med Børsen udtalt, at DSV er kompromissøgende i sin tilgang til konflikter med kunder. 

»Du kan ikke skabe værdi, når du slås, men du skal kunne slås, hvis der ikke er andre muligheder. Derfor kan du nogle gange presse os mere, end hvad vi synes er rimeligt,« sagde Jens Lund dengang uden at ville kommentere den verserende sag med Flying Tiger Copenhagen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.