Hummel-chef efter et år med millionunderskud: Den underliggende forretning er god
Sportkoncernen Hummel, der ejes af Christian Stadil, fik rekordomsætning i fjor, men regnskabets bundlinje lyser rødt for 2022. Ambitionen er atter at få høj vækst de kommende år.
Etablering af et nyt logistikcenter for at håndtere fremtidens vækst har kostet Hummel dyrt. Investeringen kan ses direkte i et nyt årsregnskab med millionunderskud. Trods omsætningsrekord fastslår den adm. direktør samtidig, at salget kunne have været endnu større.
Sports- og modevirksomheden Hummel, der ejes af familiekoncernen Thornico med Christian Stadil i spidsen, har netop præsenteret nøgletal for det forløbne år. De viser, at omsætningen i 2022 steg med 20 pct. til 2,2 mia. kr. Til gengæld endte året med et underskud før skat på 90 mio kr. – mens året før gav et plus på 115 mio. kr.
Om den udvikling fastslår adm. direktør Allan Vad Nielsen, at 2022 gav store udfordringer med ibrugtagning af et nyt, stort logitiskcenter ved den dansk/tyske grænse. Der er tale om en trecifret millioninvestering til afløsning af syv lagre i Nordtyskland.
»Omsætningen er mere end fordoblet de seneste fire år, og fremgangen fortsatte i fjor med stigende efterspørgsel. Så den underliggende forretning er god. Men vi må erkende, at 2022 gav uventede store engangsomkostninger til flytning af lageret og investeringen i det nye logistikcenter. Det kostede dyrt, og gør bundlinjen rød med underskud,« siger Allan Vad Nielsen.
Han fastslår samtidig, at salget også blev berørt af omlægningen, så der kom forsinkelser i leverancer - og dermed nok mistet omsætning i en periode.
»Vi var i dele af 2022 ikke den bedste leverandør for vores kunder. Heldigvis er tingene nu på skinner, og vi har fortsat investeringen i det fuldautomatiserede lager, der ruster os til fremtidens vækst,« understreger Allan Vad Nielsen.
Hummel har lagt en ny vækstplan, så omsætningen skal stige til 4 mia. kr. inden udgangen af 2028, og driftsindtjeningen da nå mindst 300 mio. kr.
Allan Vad Nielsen understreger dog, at der er aktuelt fortsat er stor usikkerhed i markedet ovenpå et 2022 med inflationskrise og andre udfordringer. Han forudser, at Hummel for 2023 kan sikre fortsat vækst i omsætningen, og at året atter skal give sorte tal. Men indtjeningen vil stadig været præget af selskabets omstilling.
»Vi fortsætter investeringerne i flere projekter der vil koste på bundlinjen i år, men sikre, at vi fra 2024 vil stå stærkere end nogensinde,« mener Allan Vad Nielsen.
Hummel har både engrossalg til eksterne kunder i sportsbranchen, onlinesalg samt afsætning af såkaldt teamsport, som er sportstøj og -udstyr direkte til sportsklubber samt idrætshold.
For år tilbage var Tyrkiet et hovedmarked for Hummel, men placeringen som det største marked har Tyskland nu indtaget. Tyskland udgør nu én mia. kr. af omsætningen efter en tredobling de seneste år.
»Tyskland er et afgørende marked i vores vækststrategi. Tidligere var vi der mest kendt for håndbold, men sponsorater med flere førende fodboldklubber i Tyskland og andre lande giver resultat. Det løfter os. Aktuelt ser vi også stor vækst i ikke mindst Frankrig og Spanien – både i det digitale salg og inden for teamsport,« fortæller Allan Vad Nielsen.
Årsregnskab:
Hummel Holding (mio. kr.) | 2022 | 2021 |
Omsætning | 2.218 | 1.858 |
Driftsresultat (ebit) | -75 | 136 |
Resultat før skat | -90 | 115 |
Egenkapital | 300 | 395 |