Erhverv

Stor bøde til L’easy

Forbrugerombudsmand Henrik Øe meldte L'easy til politiet for at snyde forbrugerne for oplysninger. Nu har selskabet fået en bøde på 600.000 kr.

Artiklens øverste billede

For helvede, Sjanne, du suger pengene ud af mig, lyder det flere gange dagligt fra Luffe i tv-reklamerne for L'easy. Men ifølge Forbrugerombudsmanden er det ikke Sjanne, men L'easy, der suger pengene ud af kunderne, og det koster nu L'easy en bøde på 600.000 kr.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i april L'easy for vildledende markedsføring samt manglende og mangelfulde kreditoplysninger.

I flere tilbudsaviser fra 2013 og på sin hjemmeside i oktober og november 2013 oplyste L’easy ikke tydeligt nok, at forbrugerne ud over kontantprisen på varen også skulle betale et gebyr for leveringen og installeringen. Ifølge L'easy kunne forbrugerne undgå gebyret ved at afhente varen på et lager, men det fremgik ikke af markedsføringen.

Ikke alle oplysninger

Desuden reklamerede L'easy i tilbudsaviserne og på nettet for, hvad det ville koste pr. måned at låne penge til at købe de viste varer. Men forbrugerne fik ikke alle de kreditoplysninger, som de ifølge loven har krav på. I tilbudsaviserne blev forbrugerne f.eks. ikke oplyst om, hvilket beløb de lånte, og i nogle tilfælde var det samlede tilbagebetalingsbeløb angivet for lavt.

Ifølge markedsføringsloven skal den type oplysninger gives klart, tydeligt og stå på en fremtrædende måde i reklamen.

Herudover vurderede Forbrugerombudsmanden, at L'easy i oktober og november 2013 på forsiden af sin hjemmeside ikke gav forbrugerne tilstrækkelige kreditoplysninger. Det skete i forbindelse med reklamer for forbrugslån på op til 50.000 kr.

L'easy reklamerede f.eks. med rentesatsen på lånet, men gav ikke samme sted oplysninger om de årlige omkostninger i procent, løbetid, ydelser, omkostninger og det samlede beløb forbrugerne skal betale tilbage.

Prisoplysninger er afgørende

”Prisoplysninger er noget af det vigtigste i en reklame. L'easy har i flere tilfælde ikke oplyst forbrugerne tydeligt nok om, at de ud over kontantprisen også skulle betale for at få leveret og installeret varen. Det er vildledende,” siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Når en virksomhed reklamerer for lån, er der bestemte kreditoplysninger, som forbrugerne umiddelbart skal få øje på. Oplysningerne skal hjælpe forbrugerne til at vurdere, om de f.eks. har råd til at låne til køb af en vare.

”Det er derfor en alvorlig sag, når L'easy i flere tilfælde ikke har givet alle kreditoplysningerne,” siger Henrik Øe.

”Jeg oplever desværre, at kreditudbydere og kreditformidlere i stort omfang ikke giver forbrugerne tilstrækkelige kreditoplysninger, når der reklameres for lån. Det er grunden til, at jeg fortsat vil holde skarpt øje med området.”

L'easy beklager

L’easy tager bøden til efterretning og pointerer, at man rettede de forhold, som Forbrugerombudsmanden kritiserer, så hurtigt som muligt.

”Vi betaler bøden og går ikke videre med sagen. Helt overordnet beklager vi de menneskelige fejl, der ligger til grund for hele forløbet. Det har på ingen måde været vores hensigt at gøre noget uklart. Det er dog vigtigt at bemærke, at bødens størrelse bliver beregnet efter markedsføringsomkostningerne ved den kampagne, hvor fejlen er sket. Derfor skal bødens størrelse ikke ses i forhold til forseelsen, men derimod til L’easy generelt meget aktive annoncering og markedsføring,” siger Peter Schou Jørgensen, administrerende direktør i L’easy.

”Imidlertid må vi tage afstand fra Forbrugerombudsmandens brug af ordet ”vildledning”. Jeg tror, at de fleste opfatter vildledning som en bevidst handling, og det er der under ingen omstændigheder tale om. Tværtimod. L’aesy har stærke samlede tilbud på kredit- og kontantkøb, og det vil vi altid kommunikere så tydeligt som overhovedet muligt. Vores vigtigste mål er helt overordnet at give vores kunder den bedst mulige service, og det gælder også i vores annoncering.”

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.