Erhverv

TDC: Blockbuster bliver trecifret millionforretning

TDC's forventer, at den nye Blockbuster filmtjeneste bliver en succes med en trefiret millionomsætning, hvoraf en væsentlig del vil havne hos danske filmproducenter.

Artiklens øverste billede
Ulf Lund, mediedirektør hos TDC forventer stor succes for TDCs nye filmtjeneste Blockbuster.

Lanceringen af filmtjenesten Blockbuster, som TDC planlægger skal ske op til jul, kan ifølge TDC's mediedirektør Ulf Lund spille en positiv rolle i fremtidens filmøkonomi.

Hvis den bliver en succes, vil den gavne hele film- fødekæden.

”Vores ambition er, at det her skal blive stort, og der taler vi i hvert fald et trecifret millionbeløb, hvoraf en stor del vil ende hos de danske producenter. Vi har ingen forventninger om, at vi vil være alene på markedet. Men sammen med vores konkurrenter tror vi rent faktisk på, at vi kommer til at lukke en stor del af det hul, der er kommet af det faldende dvd-marked,” siger han til filmmagasinet EKKO.

Det er planen, at premierefilm kommer til at koste 49 kr. at leje og 149 kr. som køb. Begge priser falder derefter over tid.

TDC går efter 'Blockbuster'-lancering op mod jul 

TDC kalder glæder sig forsigtigt over, at Nordisk Film i foråret fremlagde et amerikansk inspireret forslag til et kort såkaldt EST-vindue (Electronic Sell Through = digitalt salg),  hvor film kan lejes online to uger efter biografpremieren og kan sælges tre en halv måned efter premieren.

Det vil give udbydere som Blockbuster et eksklusivt vindue på to uger og er et skridt i den rigtige retning ifølge Ulf Lund, der overfor Mediawatch uddyber, at han tror modellen bliver en del af den nye filmaftale.

Nye realiteter for filmbranchen

Hvis Blockbuster bliver en succes, ser Ulf Lund TDC spille en større rolle i dansk film fremover. Mediedirektøren stiller sig dog kritisk over for branchen og mener ikke, det bør stå mejslet i granit, at dansk film producerer 25 film om året, og at de hver koster 25 millioner kr., siger han til Ekko.

Parallelt med Blockbuster lanceringen gennemfører TDC's YouSee den 1. oktober en fuldstændig omlægning af sin streamingstrategi. YouSee samler al streaming under det nye abonnementsbaserede brand ’YouSee Play’, som både bliver omdrejningspunkt for film, tv og musik.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.