Erhverv

Handelsskibe er de største miljøsyndere

Den største forurening kommer fra skibsfarten, men det skal nye regler lave om på fra årsskiftet.

Artiklens øverste billede
Fra årsskiftet træder nye regler i kraft, som skal mindske forureningen fra handelsskibe.

I Danmark forurener skibsfarten luften lige så meget som alle skorstene, biler, busser og andre forureningskilder på landjorden tilsammen.

Fra årsskiftet træder nye internationale regler i kraft, der skal mindske forureningen fra skibenes udstødning, med FN's maritime organisation, IMO, som øverste myndighed.

Problemet med de internationale IMO-regler er bare, at det er svært at håndhæve reglerne om mindre udledning af svovl fra skibene i atmosfæren og straffe de rederier, der blæser på reglerne.

Kåre Press-Kristensen, der er civilingeniør og seniorrådgiver i Det Økologiske Råd, siger, at løsningen på det problem er snublende nær.

- Der kan sættes en måler op, som måler udledningen af CO2 og svovl fra skibene. Måleren kan tilsluttes skibenes AIS-systemer, der altid viser, hvilken position fart og kurs skibene sejler på.

- AIS-systemet vil så også vise, hvor meget skibet forurener, siger Kåre Press-Kristensen til Ritzau.

Overtræder skibene reglerne, kan sanktionen være, at de bliver tilbageholdt i en havn i eksempelvis 15 dage.

- Rederierne forsikrer sig ofte mod forsinkelser overfor kunderne, men forsikringen betaler ikke, hvis forsinkelsen skyldes lovbrud, siger Kåre Press-Kristensen.

AIS står for Automatic Identification System og er et maritimt radiosystem til automatisk identifikation af skibe og andre enheder i forbindelse med søfart.

Sammen med Danmarks Rederiforening præsenterer Det Økologiske Råd forslaget om kontrol og sanktion af de nye miljøregler for IMO's miljøchef, Arsenio Dominguez.

Det foregår på en international konference i København på mandag. Rederiforeningen og Det Økologiske Råd har fælles fodslag i kampen mod skibenes forurening.

Fra årsskiftet reduceres skibenes tilladte udledning af svovl fra én procent til 0,1 procent i nære kystområder, og det får stor betydning for Danmark, fordi de snævre danske farvande er tæt trafikeret med gennemsejlende skibe.

Ritzau

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.