Lego-ansatte presset af den økonomiske succes
Mens Legos økonomiske succes skamroses kloden rundt, begynder de ansatte nu at lide alvorligt under presset, og Lego-ånden skranter.
Lego har i en årrække redet på en tsunami af succes, og øverst på bølgen har Lego-chefen Jørgen Vig Knudstorp surfet i en konstant rygvind af ros og anerkendelse og beundring for sin redning af legetøjskoncernen.
Men nu begynder medarbejderne at lide under presset om mere vækst og højere profit, og de siger, at Lego-ånden er ved at forsvinde. Flere bliver stressede.
»Stress er blevet et stigende problem, som har været oppe at vende i vores samarbejdsudvalg. Årsagen skal nok findes i den work-lifebalance (arbejde-fritid-balance, red.), som er begyndt at hælde til den forkerte side,« siger fællestillidsmand Berit Flindt Pedersen.
Problemet er dokumenteret i de løbende Pulse-målinger, hvor de ansatte bl.a. bliver spurgt, om de ville anbefale andre at arbejde for Lego. Den score har traditionelt været høj for Lego, men har for første gang taget et kraftigt dyk fra 62 til 56 på blot to år.
Pulsmåling i Lego | |
2010 | 60 |
2011 | 62 |
2012 | 56 |
2013 | 56 |
Skroget knirker
»Det er helt rigtigt, at det knirker lidt i skroget,« siger adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp, men understreger, at de ansatte må indstille sig på et større pres.
Finans har talt med nuværende og tidligere ansatte i Lego, som oplever en betydeligt mere stresset hverdag og konstante performance-målinger, som presser dem.
»Jeg tror muligvis, årsagen kan findes i en kombination af to ting. Lego vil utroligt mange ting (geografisk og strategisk, red.) og samtidig holder man fast i at køre en dybt profitabel forretning. Det er meget ambitiøst og godt, og jeg har selv stået på mål for det i mange år. Men det presser visse medarbejdergrupper vældigt hårdt,« siger Mads Nipper, der indtil marts i år var koncerndirektør i Lego. I dag er han adm. direktør i Grundfos.
Situationen er alvorlig nok til, at problemet ligger på Jørgen Vig Knudstorps bord.
»Medarbejderne giver udtryk for, at de føler, jeg ikke er tilfreds og hele tiden presser på. Hvor er anerkendelsen, spørger de. Men det er fordi, jeg er konstant bekymret for, hvad der kan gå galt, bange for at vi bliver overhalet. Udfordringen bliver kun større, når man er blevet så stor som Lego,« siger Lego-topchefen, der understreger, at de ansatte i Lego skal vænne sig til et større arbejdspres.