Her er de fem største fejl, en chef kan lave
Danske medarbejdere hader, når deres ledere gør disse fem ting.
De fleste af os kan nok finde en fejl eller to ved vores chef, hvis nu vi skal. Og mange chefer laver faktisk de samme fatale fejl over for deres medarbejdere. I headhunterfirmaet HumanTrust har de hvert år mere end 200 samtaler med kandidater, når de skal hjælpe virksomheder med at finde den rigtige medarbejder. Her spørger de altid, hvad de potentielle nye medarbejdere mener, der kendetegner en god chef, og hvad en chef absolut ikke skal gøre.
”Der er et særdeles stort sammenfald i de svar, som vi får. Faktisk er det så stort, at vi nemt kan udpege de største fejl, som cheferne rundt om i danske virksomheder laver,” siger Peter Bang Fasting Bauer, der er headhunter og partner hos HumanTrust, til Finans.
Begår du som leder disse fem fejl, kan du være sikker på, at dine ansatte flokkes om udgangen, mener Peter Bang Fasting Bauer.
- En chef som ikke er der. Luk døren til dit kontor, hils ikke på dine medarbejdere på gangene eller i kantinen og svar ikke på mails. Hvis du som chef samtidig er så meget fysisk væk fra virksomheden som muligt uden grund, så er du godt på vej til at skræmme dine medarbejdere væk. Peter Bang Fasting Bauer mener i stedet, at det er vigtigt, at man som leder er mentalt til stede. Medarbejderne vil ikke nødvendigvis have chefens fortrolighed men helt sikkert hans/hendes opmærksomhed.
- Bryder aftaler. Hvis en chef ikke orker eller husker at holde de aftaler, som bliver indgået med medarbejderne, er det også et sikkert skridt til at få utilfredse medarbejdere. Ifølge Peter Bang Fasting Bauer kan de fleste medarbejdere sagtens forstå, at chefen har travlt, mange forventer det måske endda. Men det er helt afgørende at huske og holde aftaler med medarbejderne, der er indgået, for ellers bliver medarbejderne skuffede og frustrerede.
- Sig et og gør noget andet. Bryd virksomhedens dresscode, hold forretningsmøder på restauranter, der langt overstiger de aftalte budgetter for sådanne møder og kom for sent til kundemøder. Hvis lederen har en adfærd, som strider imod, de retningslinjer som virksomheden forventer, at medarbejderne skal overholde, opstår der hurtigt sure miner. Peter Bang Fasting Bauer mener, at chefen skal være et forbillede for medarbejderne. Han har selv oplevet mange eksempler på, hvordan selv små ting kan skabe afstand og mindske respekten til chefen, når han eller hun ikke går forrest som det gode eksempel.
- Bagtaler andre. En chef, der taler nedsættende om andre er blandt de ting, som medarbejderne ikke kan udstå. Det er ligegyldigt om de negative ord er om andre medarbejdere, kunder eller nogle helt tredje. Ifølge Peter Bang Fasting Bauer er det chefen, der lægger en linje for hvilken tone og hvilket sprogbrug, der er normalt i virksomheden, også ved at gribe ind over for medarbejdere, der taler grimt til hinanden.
- Ingen feedback. Når en chef hverken giver medarbejderne positive eller negative tilbagemeldinger på deres arbejde, udtrykker det ligegyldighed. Selvfølgelig vil de fleste helst have ros for deres arbejde, men Peter Bang Fasting Bauer mener, at vi faktisk hellere vil have det at vide, hvis der er kritikpunkter til vores arbejde, så vi kan ændre på det.