Analytiker: Ryanair-indtog kan starte priskrig
Der er billigere flybilletter på vej til danskerne, når Ryanair rykker ind i København.
Det var en god og dårlig nyhed, som lavprisselskabet Ryanair onsdag morgen løftede sløret for.
God for de rejsende, dårlig for konkurrenterne.
Selskabet rykker næste år ind i Københavns Lufthavne, hvorfra man vil flyve sammenlagt 13 ruter.
Det bør ikke mindst glæde de rejsende, der kan se frem til lavere priser, mens konkurrenter som SAS, Norwegian og Easyjet nok bør ryste en smule med flyvingerne.
»Ryanair har historisk set gjort ondt på de europæiske selskaber, hvor man har åbnet ruter. Det forventer jeg også kommer til at ske her,« siger Sydbanks luftfartsanalytiker Jacob Pedersen.
Han er ikke i tvivl om, at selskabets indtog i hovedstaden vil føre til en priskrig.
»Ryanair har for vane at skabe et nedadgående pres på billetpriserne, og det kommer også til at ske her,« siger Jacob Pedersen.
Han peger på, at det største passageroverlap sker mellem Ryanair og de to lavpriskonkurrenter Norwegian og Easyjet, og derfor ventes de at blive hårdest ramt.
Også SAS vil blive ramt, men den skandinaviske flykonge har den fordel, at man vil kunne holde sig til de forretningsrejsende.
»Men også for SAS gælder det, at det er de rejsende på de bagerste sæder, der giver smør på brødet, og det er dem, som Ryanair går efter,« siger Jacob Pedersen.
Hidtil har Ryanair holdt til i de noget mindre jyske lufthavne i Billund og Aarhus, og generelt har det været den irske luftfartskomets taktik at holde sig fra de store og noget dyrere lufthavne.
Ryanair har for vane at skabe et nedadgående pres på billetpriserne, og det kommer også til at ske her.
Derfor er det også ganske overraskende, at selskabet har valgt at gå ind i København, der er nordens største.
»Det er nyt, at Ryanair flyver ud af de primære lufthavne. Men nu rykker de også ind her, fordi de kan se, at de kan tage markedsandele og skabe vækst. Og Ryanair kommer uden tvivl til at ekspandere i København,« vurderer Jacob Pedersen.
Prismæssigt er det Ryanairs ambition, at priserne for at flyve til de tre offentliggjorte destinationer London, Milano og Warszawa skal starte ved 149 kr. Det kan hverken SAS eller Norwegian i dag præstere.
»Man kan ikke tjene på ruterne, hvis man tager 149 kr. for alle billetter, men det kommer man heller ikke til. Ryanair tjener penge på alle sine ruter,« siger Jacob Pedersen.