Erhverv

Virksomheder er vilde med uopfordrede ansøgninger

Langt de fleste danske virksomheder har prøvet at ansætte medarbejdere gennem uopfordrede ansøgninger, viser en ny undersøgelse.

Artiklens øverste billede

Som jobsøgende er det værd at overveje, hvordan man bruger sin tid i jagten på at finde et nyt job. Mange vælger at trevle jobportaler og aviser igennem for virksomhedernes jobopslag, men der findes også en anden vej. De uopfordrede ansøgninger. De er nemlig langt fra spild af tid, det viser en ny undersøgelse, som Konsulenthuset Ballisager har lavet blandt 724 offentlige og private virksomheder.

74 pct. af virksomhederne har prøvet at ansætte en medarbejder, som søgte et job uopfordret. Og som jobsøgende er der flere fordele ved at søge uopfordret.

”Med en uopfordret ansøgning undgår man konkurrence, og så kan man som ansøger i større grad selv være med til at sætte dagsordenen, end når der er lavet en annoncering,” siger Morten Ballisager, der er rekrutteringsekspert og direktør i Ballisager, til Finans.

Peter Bang Fasting Bauer, der er headhunter og partner i virksomheden Humantrust, kalder den uopfordrede del af jobsøgningen for den aktive del. Han anbefaler, at jobsøgende ikke nøjes med at søge de job, der er slået op.

”Du har mange flere muligheder for at gøre dig selv interessant for virksomhederne ved at være aktiv og opsøgende. Mit råd er, at man bruger begge former for jobsøgning, for der bliver heldigvis stadig opslået masser af spændende job, men drømmejobbet bliver måske slet ikke annonceret,” siger han til Finans.

Men at give sig i kast med de uopfordrede ansøgninger stiller også store krav til dig som jobsøgende. Når du søger opslåede stillinger, er det din opgave at bevise dit match med virksomheden i forhold til det behov, som virksomheden har fundet ud af, at den har. Men i den uopfordrede ansøgning skal man både påpege et behov hos virksomheden og bevise, at matchet er der.

”Fra at der kun er et punkt, man kan falde på, er der nu to, hvis man søger uopfordret. Man kan komme til at sende mange forgæves ansøgninger. Og man skal huske på, at jobsøgning også er en mental proces. Du trækker hårdere på din egen selvtillidskonto, fordi du får flere afslag i den proces. Det er en krævende disciplin, og man skal være vedholdende, indtil heldet er der,” siger Morten Ballisager.

Når virksomhederne bliver spurgt, hvorfor den medarbejder, der søgte uopfordret, blev ansat, peger de i vid udstrækning på held, som den afgørende faktor. Den jobsøgende fik simpelthen sendt sin ansøgning på et tidspunkt, hvor virksomheden lige stod og manglede en ny medarbejder. Ifølge Morten Ballisager kan man som jobsøgende dog gøre meget for at hjælpe sit held på vej.

”Den jobsøgende skal lave en liste med ca. 30 virksomheder, som man gerne vil arbejde hos, og så skal man lave en form for overvågning af de virksomheder. Når der er bevægelser i deres markeder, som kan give dem en jobåbning, er det selvfølgelig der, man sende sin henvendelse,” siger han.

Han peger bl.a. på Linkedin som et godt værktøj til at følge virksomhederne.

Udover timing peger virksomhederne også på netværk, som en stor årsag til, at de ansatte en person, der søgte uopfordret. 32 pct. af de virksomheder, der har ansat en person på baggrund af en uopfordret ansøgning, fik nemlig samtidig anbefalet personen af en i virksomhedens netværk.

Men hvad så, når jeg ikke har et særlig stort netværk, tænker du måske.

”Jo, du har et stort netværk. Er du i tvivl, og har du ikke umiddelbart et overblik over dit netværk f.eks. via Linkedin, så tegn et edderkoppespind med dig selv i midten. Herefter plotter du familie, venner, naboer, forældre fra børnehaven/skolen/fodboldklubben ind, dine nuværende og tidligere kolleger og alle de forbindelser, du har i erhvervslivet rundt omkring. Tro mig: Du vil blive positivt overrasket over, hvor mange navne, der ender med at stå på papiret,” lyder svaret fra Peter Bang Fasting Bauer.

Mens der ligger et stort arbejde i at søge de rigtige stillinger uopfordret for den jobsøgende, er det ofte en nem løsning for virksomhederne at ansætte en person, der søger uopfordret, mener Morten Ballisager.

”Man kan have en forestilling om, at når virksomheder skal have en ny medarbejder, vil de gerne afdække hele markedet, og det er måske også det, der bliver sagt nogle gange. Men når hverdagen rammer, sidder der mange linjeledere og afdelingschefer, som ikke kan se sig selv i en tidskrævende rekrutteringsproces. Derfor kan det være en nem og god løsning for dem at tage den ansøgning, som alligevel er kommet ind ad døren,” siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.