Singleboom stiller nye krav til detailhandlen
Det stigende antal eneboende voksne tvinger discountbutikker og supermarkeder til at tænke nyt. Men hvad skal de gøre?
Voksne, eneboende singler er på få år blevet så omfattende en del af det danske forbrugerlandskab, at hverken discountbutikker eller supermarkeder kan tillade sig at ignorere dem.
Sådan lyder det fra flere eksperter, der mener, at detailbutikkerne er nødt til at imødekomme de mange singlers dagligvarebehov.
På fem år er antallet af eneboende voksne i Danmark steget med 100.000 til i alt halvanden million husstande, ifølge tal fra Danmarks Statistik, og denne halvanden million forbrugere efterspørger nemmere og billigere løsninger i køledisken, mener forbrugerekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia.
Hun peger på, at såkaldt »convenience-food« er et oplagt indsatsområde for detailbutikkerne.
»Singler køber gerne takeaway-måltider, men hvor det tidligere var frysepizza og boller i karry i en papskål, efterspørges der i dag sunde alternativer. Det bliver ikke længere betragtet som ”snyd” at købe færdigmad, men forbrugerne stiller nye krav til den lette løsning,« siger Dorte Wimmer.
Salatpakker, snittet kål og færdigskrællede kartofler er vejen frem, ikke »Findus-modellen med boller i karry og schnitzel i bearnaise«, lyder det.
»Som forbrugere vil vi gerne have en hjælpende hånd i en travl hverdag, så længe vi ikke behøver gå på kompromis med sundheden. Og det er vigtigt for os, at vi er medskabere. Boller i karry, der bare skal varmes i mikroovnen, er ikke særligt motiverende, vi vil have all-inklusive fastfood, hvor alt er pakket og klart i afmålte størrelser, så madlavningen er både nem og sund,« siger Dorte Wimmer.
Singler efterspørger ikke kun convenience-food, de vil også have mindre portioner, som passer til deres behov. Dermed undgår de, at en masse mad går til spilde, og flere af aktørerne på dagligvaremarkedet har da også allerede afskaffet mængderabatter og ændret deres portionsstørrelser.
Det gælder blandt andre discountkæden Rema 1000, der i 2008 afskaffede alle former for mængderabatter, og samtidig sælger en del af sin frugt og grønt efter vægt i stedet for pr. stk.
Coop Danmark, der driver Fakta, Irma, Kvickly og SuperBrugsen, planlægger at lancere flere etstykstilbud og muligheder for at købe kødpakker, der vejer mindre end 500 gram, og kæden har også øjnene rettet mod convenience-food.
»Vi er meget bevidste om det stigende antal singlehusstande. Og den måde, hvorpå man tydeligst vil kunne se det i vores butikker de kommende år, er netop på mange nye, sunde convenience varer, målrettet én person, og lige til at sætte på bordet,« siger informationsdirektør Jens Juul-Nielsen.
Han tilføjer, at Coops relativt nye koncept, Fakta Q, der er en kombination af discount og convenience placeret centralt i de største byer, hvor der er flest singler, i høj grad er målrettet små husstande.