Erhverv

Gammelt Warren Buffett-råd lønner sig

Superinvestoren Warren Buffett lærte på den hårde måde, hvilken branche han aldrig igen skulle lægge penge i - læs her hvilken.

Artiklens øverste billede
Multimilliardæren Warren Buffett brændte nallerne en gang for meget på luftfart. Han har holdt sig væk lige siden - og det råd giver stadig mening.

Warren Buffett bliver vidt og bredt betragtet som en af verdens bedste investorer, hvis ikke den bedste. Men ligesom Messi og Ronaldo fra tid til anden brænder chancer i direktørklassen på fodboldbanen, gælder det samme Warren Buffett i investorverdenen.

I 2001 lærte han på den hårde måde, at han aldrig, aldrig, aldrig mere skulle investere i luftfartsaktier, efter at han tabte 358 mio. dollars på at købe en pæn andel af US Airways. Den lektie gælder stadig, fortæller nyhedsbureauet Bloomberg, der har kigget på de 10 seneste børsnoteringer af asiatiske luftfartsselskaber.

Hvis jeg nu igen får lyst til at købe luftfartsaktier, så ringer jeg til et 800-nummer og siger »Hej, mit navn er Warren og jeg er air-o-holic

Warren Buffett, Berkshire Hathaway

Den gennemgang viser, at folk med hang til spekulation i luftfarten nok lige bør vende skråen en gang eller to, seks af de 10 børsnoteringer, der har fundet sted inden for de seneste fem år, sælges nemlig i dag til en lavere kurs end den oprindeligt udbudte.

Bangkok Airways er det bedste og seneste eksempel: I sidste måned blev der rejst knap en halv mia. dollars, men på selskabets første handelsdag er aktien i dag faldet 12 pct. og dermed langt under det niveau, man havde sat næsen op efter.

De 10 selskaber, som Bloomberg har kigget på, er i gennemsnit faldet 12 pct. fra de oprindelige udbudskurser.

Luftfartsselskaber er ikke gode investeringer. Det har det aldrig været selv ikke i de bedste tider

Shukor Yusof, stifter af Endau Analytics

Asiatisk luftfart er ellers lidt af et væksteventyr, så længe man blot nøjes med at kigge på udviklingen i antallet af passagerer, da den økonomiske fremgang i verdens største kontinent har fået asiaterne generelt til at flyve langt mere end tidligere.

Men det har også givet en langt kraftigere konkurrence, da et værd af nye flyselskaber er skudt op og har gjort det vanskeligt at tjene penge på luftfarten.

»Der er for meget konkurrence i luftfarten,« konkluderer Alan Richardson, investeringschef i Samsung Asset Management til Bloomberg.

Han har tabt penge på at investere i aktier i det thailandske selskab Nok Airlines, der i dag handles 45 pct. lavere end udbudsprisen fra sidste års børsnotering. Derfor undlod han at købe i Bangkok Airways belært af de dyrekøbte erfaringer.

»Indtil der sker et skifte i udbud og efterspørgsels-situationen, får man ingen interessant gearing i disse selskaber, der er bundet op på kapitaltunge investeringer,« tilføjer han og peger på, at det er bedre at vente seks måneder på at købe billigere Bangkok Airways-aktier frem for at deltage i den hype, der normalt omgiver første handelsdag.,

Det kan Shukor Yusof, stifter af Endau Analytics, der rådgiver luftfartsbranchen, tilslutte sig. Han er ligeså klar i sin vurdering af branchens indtjeningspotentiale:

»Luftfartsselskaber er ikke gode investeringer. Det har det aldrig været selv ikke i de bedste tider. Det er derfor, at Warren Buffett er blevet væk. Det er en meget cyklisk industri,« siger han.

Asiens øgede urbanisering og en forvokset middelklasse har gjort, at nye selskaber er skudt op over hele verdensdelen. Det er med eksotiske navne som Vanilla Air og Peach Aviation i Japan til discountselskaber i Indien, og den udvikling står i skærende kontrakt til USA og Europa, hvor markedet i den grad er modnet og konsolideret, og hvor de gamle traditionsrige selskaber slås med opkomlinge som Ryanair, Easyjet og Norwegian, der har vokset sig så store, at opkomlinge-prædikatet ikke dækker længere.

Tæt på halvdelen af verdens fremtidige vækst i lufttrafikken vil ifølge flyproducenten Boeing hidrøre ruter til Asien, og selskabet anslår, at luftfartsselskaberne vil få brug for tæt på 13.000 nye fly for at kapere den vækst, mens Boeings europæiske konkurrent er lidt mere beskeden og regner med, at det vil kræve 11.000 fly.

Warren Buffett? Ja, han vil nok ikke være med uanset hvad. Dengang i 2001 efter US Airways-fejltagelsen sagde han meget klart og tydeligt fra over for at investere i den skrøbelige branche.

»Hvis jeg nu igen får lyst til at købe luftfartsaktier, så ringer jeg til et 800-nummer og siger »Hej, mit navn er Warren og jeg er air-o-holic (afhængig af luftfartsselskaber, red.). Nogle gange vil det tage dem 10 minutter at tale mig fra det, og andre gange lidt længere,« lød de bevingede ord dengang.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.