Erhverv

5 stjerner, top-spisesteder og spa skal lokke danskerne

Rejsearrangør satser på mere luksus i 2015. Er det et modsvar til Airbnb?

Artiklens øverste billede
Star Tour ser gode muligheder for at sælge flere charterrejser til de mere luksuriøse destinationer.

Rejsenbranchen er under pres fra selvarrangerede ferier som den slags, man kan få gennem den hastigt voksende rejsemarkedsplads Airbnb.

Hos danske Star Tour har man besluttet at svare igen ved at skrue op for serviceblusset i 2015.

Her er selskabet klar med to nye destinationer i luksusafdelingen, som rejsebureauet kalder Sensatori.

På mere ret dansk betyder det 5-stjernede hoteller, top-restauranter, spa, velvære, sportsaktiviteter og helpension.

»Før i tiden var det vigtigste for kunden at rejse til sol og varme. I dag bruger mange kunder mere tid på at finde det rigtige hotel end på at vælge destinationen,« forklarer Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour, i en meddelelse.

Med tilgangen af de nye destinationer i Tyrkiet og Cypern runder Star Tour seks rejsesteder i den helt tunge servicekategori.

Forventningen er, at man næste år kan sende 5.000 rejselystne danskere til luksushotellerne, mens man i 2018 forventer, at tallet er vokset til 10.000.

Ifølge Star Tour er det danskernes behov for at bo lige så godt ude som hjemme, der skal drive efterspørgslen. Og er hotellet som forventet, gør det ikke noget, at destinationen er Cypern, der ellers har været kendt som et feriested, der har tiltrukket et yngre publikum de senere år.

»Øen er ved at gennemgå en ansigtsløftning, og det betyder, at vi ikke længere har de billige ungdomshoteller, men erstatter dem med eksklusive voksenhoteller til sommer,« siger Stig Elling.

Ifølge markedsførings- og kommunikationsrådgiver Henrik Byager, der bl.a. beskæftiger sig med at spotte trends i samfundet, stemmer Star Tours satsning udmærket overens med danskernes rejseønsker.

Hellere betale lidt mere for noget som er superlækket, end den der middle of the road-turisme, som hverken er fugl eller fisk.

Henrik Byager, markedsførings- og kommunikationsrådgiver

Han peger på, at danskernes rejsemønstre er under opbrud.

Branchen oplever generelt en enorm vækst i de selvkomponerede rejser som eksempelvis Airbnb, der har været en bombe under hele branchen, fordi aktiviteten foregår uden om de traditionelle aktører.

»Men der er også en tendens til, at man kigger i den modsatte retning efter mere specielle rejser. Ved den særlige lejlighed er der et behov for luksus. Det vil vi også nogle gange, så det går ikke kun én vej,« mener Henrik Byager, der uddyber:

»Hellere betale lidt mere for noget som er superlækkert, end den der middle of the road-turisme, som hverken er fugl eller fisk. Det er jo ikke billigt at tage på charterferie, og derfor skal det kunne noget, hvis vi skal af sted,« siger han.

Nogenlunde samme vurdering har Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse. Han har analyseret branchen i mange år, og mener, at det er de bureauer, der har formået at lancere rejser, der skiller sig ud fra standardvaren, der klarer sig bedst.

»Dem, der har vundet i branchen, er dem, der putter mere og mere værdi i rejserne. De selskaber, der nærmest blot solgte flybilletter i gamle dage, er næsten væk, og dem, der sælger erhvervsrejser, er også hårdt presset. Charterbureauerne ligger nogenlunde i midten, hvor de har udviklet nogle enkelte produkter. Så er der de oversøiske leisurebureauer. Det er dem, der laver pakkerundrejser i Kirgisistan eller trekking til Kilimanjaro. De er dem, der har haft størst vækst i de seneste 5-10 år,« forklarer han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.