Erhverv

Fire topchefers opskrift på at blive en god leder

Fire danske topchefer deres bud på, hvad en god leder er til Aarhus Symposium.

Artiklens øverste billede
ISS direktør, Jeff Gravenhorst, mener, at kerneopgaven som leder er, at få mere ud af individerne, end de kan få ud af sig selv.

Fredag var Aarhus Universitet endnu engang vært for Aarhus Symposium, hvor danske topchefer holder foredrag for studerende. Målet med Aarhus Symposium er, at Danmarks nuværende ledere skal inspirerer og i dialog med morgendagens ledere.

Direktøren for ISS, Forsvarschefen, den tidligere direktør for Dong og direktøren for Parallels gav deres opskrift på, hvad der kendetegner en god leder.

  • Birger Steen, administrerende direktør for Parallels, som er et teknologiselskab, der har hovedsæde i USA:

    ”For mig handler lederskab om tre ting. For det første skal en leder kunne forklare og redegøre for en vej at gå i en bestemt retning. Den anden ting er evnen til at forstå og sætte sig ind i de mennesker, som man leder. Hvis du ikke forstår, hvad de tænker på og drømmer om, har du ingen chancer for at guide dem i den retning, som du ønsker.”

    ”Den tredje og sidste ting er at have integritet til at kunne føre din plan ud i livet sammen med dine ansatte. Integritet inkluderer åbenhed, ærlighed og evnen til at behandle dine ansatte som forskellige individer.”
  • Anders Eldrup, tidligere chef for Dong og nu professionel bestyrelsesmedlem:

    ”Jeg har været leder i både den private sektor og den offentlige sektor, og for mig at se er lederskab ikke det samme i den offentlige og private sektor. Men fælles for begge er, at den vigtigste opgave, man har som chef og leder, er at sætte mål.”

    ”Målene skal være tydelige, og derefter skal man kunne kommunikere dem på en fortællende måde til sine ansatte. Det er essentielt. Jeg har haft til opgave, at skulle omstrukturere en virksomhed, og der var storytelling, kommunikation og sætte mål været altafgørende.”
     
  • Peter Bartram, forsvarschef for Forsvaret:

    ”Det handler om, at lederen skal sætte kursen og sætte målene for virksomheden eller organisationen. Han skal også  kunne holde organisationen fokuseret og forklare hele flokken, hvorfor man gør det, som man gør. Det skal give mening for dine ansatte.”

    ”Hvis man vil have folk til at bevæge sig frem på slagmarken, hvor der er en chance for, at de bliver dræbt, skal de have en rigtig god grund til at gøre det,” siger Peter Bertram.
     
  • Jeff Gravenhorst, administrerende direktør for ISS:

    Vores kerneopgave som ledere er, at vi skal have mere ud af vores individerne, end individerne kan få ud af sig selv. Det er managementdelen af vores job, og den del er for så vidt ret nem. Det gør det dog ikke alene.”

    ”I dag er der et lag mere i lederskab, og det er lederskabets kerne. Det handler om at skabe et fælles mål for alle og få folk til at forstå, hvorfor det er målet. Jeg ved, at det er en kliche, men som ledere skal vi bygge katedraler, vi skal ikke skære stenene. Det siger det hele. Det er en del, som man ikke kan lære nogen steder, men det følger med hen ad vejen.”

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.