Erhverv

Det kan tilsyneladende betale sig at satse dyrt

Fremgangen i IC Group, hvor omsætningen er steget til 828 mio. kr. i første kvartal fra 818 mio. kr. i samme periode sidste år, viser, at beslutningen om at satse på premium-segmentet var rigtig.

Artiklens øverste billede
Koncernchef Mads Ryder, IC Group

Administrerende direktør Mads Ryder glæder sig på den baggrund over, at mærkerne By Malene Birger, Tiger of Sweden og Peak Performance viser fremgang.

- På trods af, at vi har haft et usædvanligt varmt efterår, så synes vi, at vi er kommet fornuftigt gennem første kvartal. Vi kunne godt være ramt hårdere, og der er nogle af vores konkurrenter, der er ramt hårdt, siger Mads Ryder til Ritzau Finans.

Direktøren understreger, at der foreløbig kun er gået et kvartal af regnskabsåret, og at det derfor fortsat er meget svært at sige, hvordan hele regnskabsåret vil udvikle sig.

Af samme grund er IC Group forventninger til regnskabsåret 2014/2015 fortsat meget blødt formuleret. De tre premium-brands ventes at fortsætte den positive udvikling, hvorfor koncernens omsætning ventes at stige, hedder det.

Samtlige premium-brands ventes at forbedre indtjeningen, mens ikke-kerneforretningen, der består af Designers Remix og Saint Tropez, ventes at fortsætte indtjeningsniveauet.

- Vi har kun en tredjedel af vores omsætning inde, og vi skal blandt andet vide, hvordan vinteren udvikler sig, før vi kan være mere specifikke. Men jeg vil tro, at når vi kommer til næste kvartal, kan vi sige lidt mere om året, siger Mads Ryder.

Når blandt andet skisportsmærket Peak ikke er så ramt af det milde vejr, som modebossen kunne frygte, så skyldes det til dels moden, hvor dunjakker i lette udgaver er in, også selv om man ikke står på ski, forklarer han.

- Men Peak er et vintermærke, så vi skal have frost og sne i Sverige, Norge og Alperegionen. Og det skal vi nok få. Det er begyndt at sne i Alperne, og det er begyndt at sne i Stockholm, lyder det fra direktøren.

Hvor premium-mærkerne altså viser den fremgang, IC Group havde håbet på, ser det anderledes ud for Saint Tropez, IC Groups mærke inden for fast fashion. Planen er, at Saint Tropez og Designers Remix skal frasælges, men det er ikke sket endnu, og IC Group må konstatere, at Saint Tropez' omsætning har været under pres i første kvartal af regnskabsåret.

- Vi har ramt lidt skævt med nogle kollektioner, erkender Mads Ryder.

- Men en af styrkerne ved fast fashion er, at hvis den ene kollektion ikke virker, så kommer der hurtigt en ny, tilføjer han med henvisning til, at Saint Tropez typisk lancerer ni kollektioner om året mod de sædvanlige fire i de andre mærker.

Ritzau Finans

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.