Fire unge midtjyder sælger senge for millioner
I en kontorbygning i Ans gemmer sig en succeshistorie ud over det sædvanlige.
»Verdens dummeste idé.«
Nogenlunde sådan lød reaktionen, da brødrene Martin og Jonas Byskov og deres kammerat Anders Henningsen fortalte venner og bekendte, at de ville sælge senge på nettet.
Det er lidt over et år siden. Nu ligner det verdens bedste idé.
De tre unge midtjyder, der siden har fået selskab af Jacob Byskov, omsætter for over en million kroner om måneden og tør allerede nu tale om ekspansion til andre skandinaviske lande og en omsætning med mange flere nuller.
Bedre Nætter hedder deres firma, der startede som et samlingssted for en håndfuld dyner, men i dag sælger senge, madrasser, dyner og sengetøj i så højt et tempo, at Jonas Byskov knap har tid til at deltage i familiemiddage, fordi han skal passe butikkens onlinechat.
18 timer i døgnet kan spørgelystne kunder få svar på, om der er flere boksmadrasser på lager, eller om Bedre Nætters showroom holder åbent om søndagen. Det gør det ikke, skulle jeg hilse og sige.
Ikeas og Jysks produktkvalitet harmonerer med prisen, men den slags produkter har vi ingen interesse i at udbyde
»Da vi gik i luften i september sidste år, vidste vi faktisk ikke, at det er der, at højsæsonen for salg af senge begynder. Men det fandt vi så hurtigt ud af,« siger Jonas Byskov.
Han er 20 år gammel, iværksætter og superstudent fra Silkeborg Business College med et snit på 12,31. Hans to brødre Martin og Jacob er hhv. 25 år og 22 år, mens kammeraten Anders Henningsen med sine 26 år er firmaets alderspræsident.
Idéen til at sælge senge fik de ved at undersøge det tyske marked, der har mange store møbelbutikker, som sælger online med showrooms i de største byer. Hvis sådan en forretningsfidus fungerer i Tyskland, kan den vel også fungere i Danmark, ræsonnerede de sig frem til.
Ordre nummer 100 kom hurtigt i hus, januarsalget fik ligefrem ordrebogen til at sprænge, og i dag får firmaet leveret senge, madrasser og dyner fra Danmark, Belgien, Ungarn og Sverige.
»Senge er et lidt atypisk produkt at sælge online, men vi har kunder fra hele landet, der besøger vores showroom i Ans. Vi tilbyder en god service, og vi er gode til det, vi gør,« siger Jonas Byskov.
Som den sindrige midtjyde, han er, kaster han ikke om sig med storladne tillægsord, men tillader sig at kalde den månedlige millionomsætning »ganske pæn.« En fedtspiller er han imidlertid ikke. Det er tydeligt, at der ligger store planer bag Bedre Nætter.
»Først og fremmest skal vi være den største inden for onlinesalg af senge i Danmark, og drømmen er en trecifret millionomsætning om tre år. Og vi skal ekspandere til resten af Skandinavien,« siger Jonas Byskov, der ikke ønsker at duellere med giganter som Ikea og Jysk.
»I forhold til vores nuværende sortiment vil vi gerne lidt højere op på prisskalaen. Det skal være mere luksuriøst. Ikeas og Jysks produktkvalitet harmonerer med prisen, men den slags produkter har vi ingen interesse i at udbyde,« understreger han.
Bedre Nætter har heller ingen interesse i at åbne fysiske butikker rundt om i landet. Jonas Byskov ser hellere, at firmaet finpudser sit onlinekoncept og supplerer med det nuværende showroom i Ans.
Selvom Bedre Nætter allerede er en succes, har de fire iværksættere ikke tænkt sig at droppe de lange dage på kontoret, og de ser ingen grund til hive en fed hyre ud af deres anstrengelser. I hvert fald ikke endnu.
De penge, de tjener, bliver brugt på at videreudvikle firmaet, for som Jonas Byskov påpeger »er vi jo jyder«. Han vil hellere vente med Ferrarien, indtil den trecifrede millionomsætning er en realitet.
For at etablere Bedre Nætter blev der lånt penge i banken, og det giver stress i den positive forstand, fordi der er noget på spil, mener den unge iværksætter.
»Det får os til at arbejde hårdere og mere dedikeret. Som iværksætter har man ikke kun gode dage, men det er vigtigt, at man bruger de dårlige dage fornuftigt. Heldigvis supplerer og støtter vi hinanden godt. Det er nemmere, når man er sammen om det,« siger Jonas Byskov.
Bedre Nætter er netop blevet nomineret til "Ivækstprisen" i kategorien "Årets Udkantsiværksættere".