Erhverv

Butikken skal en tur i skyen for at overleve

Landet over er butikker truet af, at flere og flere går på nettet for at købe varer. Nu giver dansk virksomhed kasseapparatet et digitalt makeover.

Artiklens øverste billede
Nyt it-system giver detailhandlen ét-klik-service til forbrugerne.

At gå digitalt er efterhånden en forudsætning for succes, viser tal fra Googles Consumer Barometer, som er lavet i samarbejde med Gallup: 58 pct. af os tjekker prisen på en vare online, inden vi køber den, og 37 pct. svarer i undersøgelsen, at det seneste køb foregik online. Og Dansk Erhverv fortæller, at danskernes samlede e-handel sidste år rundede 69 mia. kr.

Samtidig viser en analyse af danske detailvirksomheder fra Spar Nord, at 40 pct. af butikkerne kørte med underskud sidste år.

De fysiske butikker bløder altså penge til onlinehandlen, hvor mange onlinebutikker oplever succes uden en fysisk modpart.

 

Det vil den danske it-virksomhed Wallmob gerne lave om på. På knap to et halv år er virksomheden blevet markedsførende inden for nye, digitale løsninger til butikker.

Det handler om "omni-channel" - det nye buzzword i den digitale detailhandel, som ifølge Wallmob har potentialet til at »sparke de fysiske butikker op i superligaen«.

»Oversat til dansk har vi lavet et multikanals-kasseapparat. Det handler om at betjene kunden i én forretningsgang, uanset om kunden kommer ind i butikken eller sidder på nettet. Vores system bruger en cloud service, så butikken konstant har et opdateret billede af, hvilke varer der er på lager, og hvilke der er i butikken, uanset om de bliver solgt online eller fysisk,« siger Jørgen Christian Juul, bestyrelsesformand i Wallmob.

 

Han fortæller, at Wallmob har investeret tungt i omni-channel teknologien, som den eneste i verden der er gået den vej. En fordel for kunden, mener han.

»Man skal kunne købe varen alle steder; både i butikken og online. Her er vores software optimeret til konstant at følge varen, og med det samme at opdatere dens status,« siger han og understreger, at det kan give store besparelser i både tid og penge. Eksempelvis behøver man ikke længere rende ud på lageret for at se, om varen mon er på lager.

Wallmob blev stiftet 27. juli 2012 og har siden da kun styrket sin position. En omsætning i 2013 på 3 mio. kr. lander således i år på et sted mellem 16 og 18 mio. kr. Og det skal fortsætte, siger direktør i Wallmob, Ken Villum Klausen.

»Vi har i Wallmob ingen ambitioner om at blive størst på medarbejderantal, men forventer at blive nummer ét inden for to år på omsætning,« siger han.

Virksomheden er beliggende i Vejle og er den næsthurtigst voksende it-virksomhed i kommunen, som onsdag blev udråbt til Danmarks bedste for iværksættere af Dansk Erhvervsfremme.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.