Butikken skal en tur i skyen for at overleve
Landet over er butikker truet af, at flere og flere går på nettet for at købe varer. Nu giver dansk virksomhed kasseapparatet et digitalt makeover.
At gå digitalt er efterhånden en forudsætning for succes, viser tal fra Googles Consumer Barometer, som er lavet i samarbejde med Gallup: 58 pct. af os tjekker prisen på en vare online, inden vi køber den, og 37 pct. svarer i undersøgelsen, at det seneste køb foregik online. Og Dansk Erhverv fortæller, at danskernes samlede e-handel sidste år rundede 69 mia. kr.
Samtidig viser en analyse af danske detailvirksomheder fra Spar Nord, at 40 pct. af butikkerne kørte med underskud sidste år.
De fysiske butikker bløder altså penge til onlinehandlen, hvor mange onlinebutikker oplever succes uden en fysisk modpart.
Det vil den danske it-virksomhed Wallmob gerne lave om på. På knap to et halv år er virksomheden blevet markedsførende inden for nye, digitale løsninger til butikker.
Det handler om "omni-channel" - det nye buzzword i den digitale detailhandel, som ifølge Wallmob har potentialet til at »sparke de fysiske butikker op i superligaen«.
»Oversat til dansk har vi lavet et multikanals-kasseapparat. Det handler om at betjene kunden i én forretningsgang, uanset om kunden kommer ind i butikken eller sidder på nettet. Vores system bruger en cloud service, så butikken konstant har et opdateret billede af, hvilke varer der er på lager, og hvilke der er i butikken, uanset om de bliver solgt online eller fysisk,« siger Jørgen Christian Juul, bestyrelsesformand i Wallmob.
Han fortæller, at Wallmob har investeret tungt i omni-channel teknologien, som den eneste i verden der er gået den vej. En fordel for kunden, mener han.
»Man skal kunne købe varen alle steder; både i butikken og online. Her er vores software optimeret til konstant at følge varen, og med det samme at opdatere dens status,« siger han og understreger, at det kan give store besparelser i både tid og penge. Eksempelvis behøver man ikke længere rende ud på lageret for at se, om varen mon er på lager.
Wallmob blev stiftet 27. juli 2012 og har siden da kun styrket sin position. En omsætning i 2013 på 3 mio. kr. lander således i år på et sted mellem 16 og 18 mio. kr. Og det skal fortsætte, siger direktør i Wallmob, Ken Villum Klausen.
»Vi har i Wallmob ingen ambitioner om at blive størst på medarbejderantal, men forventer at blive nummer ét inden for to år på omsætning,« siger han.
Virksomheden er beliggende i Vejle og er den næsthurtigst voksende it-virksomhed i kommunen, som onsdag blev udråbt til Danmarks bedste for iværksættere af Dansk Erhvervsfremme.