Erhverv

En solseng på Mallorca blev til et gratis supermarked

Hos Freemarket betaler man med sin tid – ikke kontanter. Og mens kunderne strømmer til, har direktøren blikket rettet mod langt større markeder.

Artiklens øverste billede
Den adm. direktør i Freemarket, Simon Taylor, tror på, at der er kunder til hans koncept i det meste af verden.

En solseng på Mallorca kan bruges til mange ting. Man kan sove på den, blive solbrun på den eller lægge sine håndklæder på den, mens man tager en dukkert i poolen.

I sommeren 2012 brugte Simon Taylor den til noget helt andet. Han brugte den til at få sit livs idé.

For at forstå den aparte indledning på denne artikel springer vi frem til november 2014. Her har Simon Taylor, en kreativ drengerøv, der tidligere har arbejdet med festivaler, web og tv, allieret sig med den handelsdrevne jyde Niels Lindegaard med en fortid som butikschef i Føtex og Bilka.

Sammen har de skabt Freemarket, der i bund og grund er et gratis supermarked, hvor du som kunde ”betaler” for et nyt produkt ved at teste det og derefter anmelde det. Det seneste – og eneste – årsregnskab for selskabet viste et underskud på en halv million kroner, men det afholder ikke Simon Taylor fra at kalde sit hjertebarn »sprængfyldt med potentiale.«

»Danmark er kun et testland for os. Konceptet er gangbart i det meste af verden, og jeg har lige været i Italien for at tale med leverandører. Vi skal ud på større markeder. Sverige og Tyskland ekspanderer vi også til,« siger Simon Taylor.

Underskuddet i firmaet skyldes, at motoren stadig er ved at blive varmet op. Der er brugt penge på en app, ny hjemmeside og en butik på Frederiksberg, og enhver krone tjent bruges på at udvikle firmaet. Freemarket skal ikke have overskud før om to år, formaner den kreative drengerøv, og den handelsdrevne jyde er efter sigende enig.

Idéen bag Freemarket er at skabe levende reklame med forbrugeren i centrum. ”Tryvertising,” hedder koncept, der går ud på, at du "betaler" for dine varer ved at udfylde et spørgeskema eller dele din holdning på de sociale medier.

Vareproducenterne ved, at et ”like” på Facebook eller en god bloganmeldelse kan være mange penge værd, og siden august har Freemarket mere end fordoblet sin medlemsskare fra 7.000 til 15.000.

»Markedsføring, som vi kender det, er en uddødende race, fordi det ikke er troværdigt. Når du kigger i dit køleskab derhjemme, er det den samme pasta, du køber, den samme mælk, de samme is. Det er først, når du prøver noget andet, at du tænker over at udskifte dine vaner. Og det er nemmere at udskifte dine vaner, når du har interageret med produktet. Når du har smagt det og rørt det,« siger Simon Taylor.

Han afskyr det, han selv kalder for »åndssvage tv-reklamer for øl og chips, der kan spolere enhver god filmoplevelse«, og mener i stedet, at producenter skal gå i dialog med deres forbrugere.

I stedet for at fortælle folk, hvad de skal købe, skal de lade dem dele deres viden og erfaringer og den vej blive klogere på, hvad folk synes om produkter. Det handler om at gøre marketing sjovere og mere nærværende, siger Simon Taylor.

Hans forudsigelse om, at traditionel markedsføring er en uddøende race bakkes til en vis grad op af forbrugerekspert Dorte Wimmer, Retail Institute Scandinavia. Også hun mener, at vejen frem er dialog med kunderne.

»Det kan både ske ved, at kunderne er med til at udvikle produkterne eller ligefrem kan designe deres eget produkt, såkaldt "customization". Når kunderne inddrages aktivt i udviklingen af produkterne, får virksomhederne plantet en unik historie hos forbrugerne - storytelling - der er langt mere troværdigt og værdifuldt end virksomhedens egen markedsføring,« siger Dorte Wimmer.

Hun peger på, at især unge forbrugere er åbne over for ”tryvertising,” fordi de synes, at det er en billig måde at få adgang til nye varer på. Men der er en faldlem:

»De unge er meget bevidste om denne "noget-for-noget"-handel, og derfor har mange af de anbefalinger, som brugere f.eks. smider ud på de sociale medier, mindre værdi, fordi de unge er gode til at gennemskue, hvornår det egentlig er virksomhederne, der står bag,« siger Dorte Wimmer.

Indtil videre er det primært dagligvareproducenter, som samarbejder med Freemarket, men næste år udvider Freemarket til også at tilbyde bleer, cremer og andre skønhedsprodukter. Aftaler med forskellige firmaer er allerede på plads.

Der kommer ikke flere fysiske Freemarket-butikker i Danmark, fastslår Simon Taylor, der har blikket stift rettet mod langt større jagtmarker.

»Vi ved, at der er kunder til konceptet i det meste af verden, vi skal bare ikke have al for megen fart på. Det koncept, vi har, er unikt.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.