Udsigt til jubelår: I Søstrene Grene toppede julen i november
Søstrene Grenes helt store julesalg falder modsat mange andre butikker i november.
Mens det meste af detaildanmark hvert år ser frem mod december, hvor det store julegaveræs får tag i danskerne, så ser det anderledes ud hos Søstrene Grene.
Detailkæden, der sælger nips, lys, dufte, møbler og andre pyntegenstande, oplever nemlig modsat de fleste andre, at november er den største julemåned.
Alene i år har man i de 80 butikker i søsterkæden talt sig frem til en salgsfremgang på 24 pct.
Det er der en ganske logisk forklaring på.
»Julen består af mange ting udover julegaver. Det er også eksempelvis julepynt, gavepapir og kalendergaver, og det har virkelig løftet salget for os i en grad, så december skal blive en meget stærk måned, hvis den skal overgå november,« siger Søstrene Grenes adm. direktør Mikkel Grene.
Selskabet var ikke hoppet på den amerikansk-inspirerede Black Friday-bølge, men danskernes øgede købelyst den dag smittede alligevel af på kædens butikker, der solgte 29 pct. mere end samme fredag året forinden.
Eksempelvis satte selskabets moderbutik i Aarhus, der stammer fra 1973, omsætningsrekord med mere end 3.200 kasseekspeditioner. Det svarer til én ekspedition hvert 40. sekund hele dagen.
I selskabets ledelse ser man begejstret til. 2014 bliver efter alt at dømme et jubelår med et omsætningsløft på omtrent 30 pct. Det slår dog ikke direkte igennem på bundlinjen, men en mindre forbedring i overskuddet, der i 2013 landede på 22,5 mio. kr. før skat, bliver det formentlig til.
»Vi ligger pænt foran budgettet i år, og det bliver en omsætning i den størrelsesorden. Men vi har foretaget en del investeringer i blandt andet nye butikker og it, så vi tror først, at det store ryk på indtjeningen kommer næste år,« forklarer Mikkel Grene.
En anden forklaring på fremgangen skal findes i Madrid, Paris og Tokyo, hvor selskabet har åbnet butikker. Og her er kunderne angiveligt begejstret for den nordiske stil og den særlige butiksindretning.
Vi arbejder med forskellige lande, men det er ikke så konkret, at jeg kan melde noget ud.
Succesen med butiksåbningerne har ført mere blod til ekspansionscentret i Søstrene Grene-legemet. Målet er at øge antallet af butikkerne til mere end 100 i løbet af 2015.
»Vi arbejder med forskellige lande, men det er ikke så konkret, at jeg kan melde noget ud. Men det kan være flere butikker i de lande, hvor vi kun har én butik, og så kommer der flere butikker i Danmark og Norge,« siger Mikkel Grene.
Han medgiver dog, at det bliver sværere og sværere at finde placering til butikker i Danmark, hvor omtrent halvdelen af kædens butikker i dag er placeret.
På produktsiden har en satsning på småmøbler og interiør vist sig at være en stor succes.
Kæden nyder godt af, at den nordiske indretningsstil ikke bare er populær i Norden, men også uden for det geografiske område. Da kæden tidligere på sæsonen lancerede sin efterårskollektion, skabet det lange køer blandt andet i Aarhus, hvor 200 mennesker tog opstilling foran butikken på Strøget.
Samtidig har man formået at indrette organisationen, så der er mindre afstand mellem produktudvikling og salg, og det har haft en positiv effekt.
»Det betyder, at de varer, som vi har, bliver solgt. Når butikkerne får 20 paller med varer ind, så er der ikke noget, der står tilbage på hylderne,« siger Mikkel Grene.