Festapp fra CBS kan vise sig at blive en alvorlig sag
Hvad sker der, hvis man kombinerer datingtjenesten Tinder med et populært radioprogram på P3.
Det er resultatet, som har fået teamet bag fest-appen Heaps til at invitere resten af Danmark med til festen også.
Festen, som startede sent i august som en app udelukkende for studerende på Copenhagen Business School, blev hurtigt så efterspurgt, at teamet bag den var nødt til udvide til hele København, Aarhus og Odense. Og efter hundredevis af henvendelser blev Heaps den 21. november et landsdækkende fænomen.
Sådan fungerer fest-appen
Heaps er kombination af det velkendte nytårs-radioprogram fra P3 ”Festen og Gæsten” og datingapp’en Tinder. Som i ”Festen og Gæsten” bringer Heaps folk sammen til fest, og som Tinder skal der “swipes” til højre og “matches” for at skabe kontakt. Heaps fokuserer dog på grupper, frem for enkeltindivider.
»Heaps er for alle, der elsker at finde fester eller gæster,« fortæller Frederik Bjerager, medstifter og marketingschef i Heaps.
Efter blot et par måneder på markedet er Heaps blevet landsdækkende, så det ikke kun er Danmarks tre største byer, der kan være med.
»Vi modtager konstant fantastisk feedback fra brugerne og henvendelser om inkludering af flere byer. Nu fortjener udviklingen at ramme næste niveau, så alle i Danmark skal kunne lege med,« siger Frederik Bjerager.
Heaps har fundet et hul i markedet
En app, der bringer grupper sammen til fest, er ikke set før i Danmark, og på de få måneder Heaps har været ude, ser det ud til, at der er et marked for lige præcis denne vinkel af fest- og bymiljøet.
Fremadrettet har Heaps store forventninger til udvikling af brugere.
»Vi har selvfølgelig utroligt store forventninger til, at Heaps fortsætter den succesfulde udvikling. Vi tror på at vore eksponentielle brugervækst fortsætter fremadrettet,« forklarer Frederik Bjerager.
Det har endnu kun været muligt at downloade Heaps fra App Store, og dermed har ingen andre end iPhone-brugere haft mulighed for at bruge appen. Med en Heaps-version til Android der inden længe rammer markedet, forventer Heaps-teamet et kæmpe boost.
Et erfarent team
Alle i Heaps-teamet har tidligere erfaring, der har hjulpet til, at Heaps er blevet en succes. Flere har eksempelvis haft fingrene i iværksætteri og udvikling før Heaps.
»Alle i teamet har startet og drevet lignende projekter tidligere, hvilket uden tvivl har styrket Heaps’ udvikling,« siger Frederik og fortsætter:
»Vi har stærke kompetencer fra tidligere erfaring med udvikling af produkter og platforme med stor volumen og aktivitet.«
Her kan især Niels Hangaard nævnes, der siden 2011 har været en del af Graduateland som såkaldt ’VP of Product Development’. Han har tre års erfaring med udvikling af produkter fra virksomheden, der hjælper studerende og nyuddannede med at finde bl.a. praktikpladser og job.
Udover det tekniske er det også vigtigt for et nyt produkt at skabe eksponering, hvilket nogle personer på teamet yderligere har erfaring med.
»Vi har stærk erfaring med markedsføring og branding fra ‘fashion og consumer-products’ – overordnet set en sammensætning, der har hjulpet os rigtig meget,« siger Frederik Bjerager.
Frederik nævner dog at det vigtigste og mest grundlæggende er, at hele teamet selv er en del af Heaps’ målgruppe:
»Unge studerende der elsker at feste og møde nye mennesker, hvorfor produktet er til alle inklusiv os selv.«
Stort potentiale for Heaps i udlandet
Holdet bag Heaps, der tæller seks studerende, startede udelukkende med at fokusere på parringer mellem grupper fra CBS.
Teamets næste mål og naturlige udviklingstrin er at udforske steder uden for landets grænser og på et tidpunkt gå globalt.
»Vi tror på, at appen også har et stort internationalt potentiale, og er allerede ved at klargøre indtog i andre europæiske lande,« fortæller Frederik Bjerager.