Erhverv

Biva er genopstået fra de døde – klar med ambitiøs plan

Om fem år skal det nye Biva være den største onlineforhandler af møbler i Skandinavien, siger direktøren. Men det kræver, at man smider sit støvede image – og de udskældte tv-reklamer.

Artiklens øverste billede
Jesper Jørgensen (tv) og Rune Furbo, adm. direktører i det nye Biva, har store planer for deres møbelkæde. Snart skal Norge indtages.

Jesper Jørgensen har gang i et oprør. Ikke den slags oprør, som teenagere gør mod deres forældre, som er dumme og åndssvage og ikke fatter noget som helst, men et oprør mod det, der sidste år sendte møbelkæden Biva i graven.

Bankerot, færdig, konkurs med et brag, og butikschefen Jesper Jørgensen, der også var medlem af Bivas bestyrelse, stod ligesom tusindvis af andre pludselig uden arbejde.

Han oplevede ifølge eget udsagn et hav af fejl. Penge, der blev brugt forkert, elendig direktion, indkøb uden den mindste snert af fornuft og marketing, som var helt hen i vejret. Alt sammen førte til Bivas endeligt, mener han.

Så når han siger, at det nye Biva, som han og makkeren Rune Furbo lancerede som en webshop i sommers, skal være Skandinaviens største møbelforhandler på nettet inden for fem år, er det for at bevise, at Biva har en relevans, og at den måde, som kæden tidligere blev drevet på, var forkert.

»Vores udgangspunkt er, at folk har relativt beskedne forventninger til, hvad Biva kan levere. Vi har i hvert fald nemt ved at overraske positivt,« siger den 28-årige Jesper Jørgensen.

Det krævede en masse forhandlinger at sikre sig rettighederne til Biva-brandet. Et brand, der vel at mærke primært forbindes med støvede butikker, billige discountmøbler og udskældte tv-reklamer med frontfiguren Mille Hansen, der i sin røde sweatshirt peger ud på seeren og på syngende fynsk proklamerer, at: ”Vi ses i Biva!”

Syv år i træk blev reklamefilmene kåret som Danmarks dårligste – og de kommer ikke igen, lover Jesper Jørgensen, der er fast besluttet på, at det nye Biva skal bevæge sig i en anden retning.

Han vil, at Biva prismæssigt skal lægge sig mellem discountaktører som Daells Bolighus og Jysk og midtersegmentet, der tæller blandt andre Ilva og Idé Møbler.

»Vi har allerede et sortiment på over 3.000 varer, der omfavner både det klassiske, billige Biva-sortiment, men også mere lækre, moderne varer. Det gamle Biva-sortiment rykkede sig ikke en tøddel, men vi har tænkt nyt og ser gerne, at vi også kan tilbyde varer, som ligger en tand højere på prisskalaen,« siger direktøren.

Siden Biva lancerede sin webshop i sommers, er omsætningen måned for måned steget med 30 pct. – konkrete tal vil Jesper Jørgensen ikke ud med – og over 130.000 besøgende lagde vejen forbi Bivas hjemmeside i november. Ifølge direktøren skyldes det blandt andet, at Biva er et velkendt ansigt i den brede befolkning.

98 pct. af danskerne kender Biva-brandet, og det er et umådeligt stærkt konkurrenceparameter, mener Jesper Jørgensen.

»Så kan det godt være, at vi er kendt for at være slidt og skrabet, men det er trods alt bedre end slet ikke at være kendt. Og med et nyt logo, et nyt slogan (”Tid til forandring”) og en ny måde at gøre tingene på, tror jeg på, at vi kan rykke ved den opfattelse.«

I mandags åbnede Biva et showroom i Ishøj, for det er ikke kun i onlineuniverset, at den genopstandne møbelkæde vil husere. Kunder skal have mulighed for at lægge vejen forbi et showroom og prøve en lænestol eller sofa, inden de bestiller den.

Hvis drømmen om at erobre Skandinavien ikke skal forblive en dysfunktionel utopi, kræver det imidlertid en slank omkostningsstruktur, og derfor får man ikke fysiske Biva-butikker at se. Jesper Jørgensen vil ikke binde sine penge i butikslokaler med høje huslejer, ligesom han ikke vil have et stort centrallager.

I stedet benytter det nye Biva sig af leverandørlagre, der betyder, at firmaet får varer leveret af sine leverandører på et modtagerlager og med det samme sender dem direkte ud til kunden. Dermed undgår man at binde sine penge i varer, der står på et lager og samler støv.

Troen på det nye Biva-koncept er stor blandt de to direktører, og planen er at konsolidere sig på det danske marked, før der trykkes på ekspansionsknappen.

Jesper Jørgensen og medstifter Rune Furbo har selv finansieret opstarten, men der står investorer med kapital klar i kulissen, når nye markeder skal indtages. Og det skal de snart, lyder det.

I løbet af 2016 satser Biva på at rykke ind i Norge og derefter indtage Sverige, Tyskland og Storbritannien. Men det kræver, at konceptet har vist sig værd i Danmark.

»Man kan nemt have store planer og give en gratis omgang, men vi mener reelt, at vi er nødt til at have en vis volumen for at kunne tilbyde kunderne bedre priser, bedre møbler og hurtigere levering. Det er vores begrundelse for at ekspandere til udlandet,« siger Jesper Jørgensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.