Danske butikker under angreb
Store spillere fra udlandet lokker stadig flere danskere i butikken, og konkurrencen bliver kun hårdere, vurderer Dansk Erhverv. »Go digital or die,« siger en fagmand.
Danskerne shopper løs på nettet som aldrig før, men det er langtfra kun de danske netbutikker, der får gavn af det.
Af de 63 mia. kr., som danskerne shoppede for på nettet sidste år, blev næsten hver tredje krone placeret i udlandet, og den andel stiger så hurtigt, at de udenlandske netbutikker kan overhale sine danske modstykker i løbet af seks år, vurderer Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).
Det er store udenlandske aktører som Asos, Zalando og Thomann, som lokker stadig flere danskere i butikken. Ifølge markedschef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen, har den globale konkurrence på nettet aldrig været større.
»Nogle brancher, f.eks. inden for bøger og underholdning, er mere eksponerede end andre. Jeg ser en reel trussel for de danske virksomheder i de mange udenlandske aktører, der træder ind på markedet,« siger hun.
Den manglende momsindbetaling fra udenlandske netbutikker er »et stort og uomtvisteligt problem,« mener Lone Rasmussen, der efterspørger fair konkurrencevilkår mellem danske- og udenlandske netbutikker, samt at danske virksomheder bliver hjulpet ud over grænsen.
Netop dette har handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) lovet at tage fat på i den kommende vækstplan for digitaliseringen i Danmark. På en konference i tirsdags i Udenrigsministeriet fastslog ministeren, at et af de centrale punkter i planen er at få dansk e-handel udover grænserne.
Ifølge Lars Lytton Kejser, adm. direktør i firmaet Episerver, som udvikler butiksplatforme på nettet, skal de danske handelsvirksomheder generelt op i gear, hvis ikke de vil se sig knust af de udenlandske giganter. »Go digital or die,« lyder hans profeti.
»Det gælder også B2B-virksomheder (virksomheder, der handler med virksomheder, red.), som står over for en kæmpe udfordring. Hvis et selskab som f.eks. Amazon rykker ind i Danmark og kan tilbyde varelevering på timebasis, vil det komme til at gøre ondt på de danske virksomheder, der gør sig inden for samme område,« siger Lars Lytton Kejser.
»Vi har de nødvendige kompetencer i Danmark, den nødvendige viden, eksperter og platforme, men virksomhederne er nødt til at indse, at de skal gå digitalt, ellers dør de. Det går vildt stærkt, og det er nu eller aldrig,« siger han.
Hos Dansk Erhverv har Lone Rasmussen svært ved at se Amazons timelevering, som selskabet bl.a. tilbyder i USA, overført til det danske marked, men hun anerkender udfordringen i, at store, udenlandske selskaber, der har råd til at tabe penge i en vis periode, indtræder på det danske marked.
»Danskerne er det folkefærd i EU, som handler næstmest på nettet, og rigtigt mange virksomheder herhjemme har e-handel. Vi er dygtige, men skal blive endnu bedre. Konkurrencen bliver kun hårdere,« siger hun.
Mens danskerne sidste år placerede 23 mia. kr. i udenlandske netbutikker, solgte de danske netbutikker kun for cirka tre mia. kr. til udlandet, anslår FDIH.