Erhverv

Blockbuster er genåbnet - og du skal ikke spole tilbage

TDC er klar med endnu en satsning på digital filmudlejning.

Artiklens øverste billede

Knap et år efter købet af rettigheden til Blockbuster-navnet er teleselskabet TDC klar til at åbne for filmbutikken.

Men modsat tidligere så bliver det i en digital udgave, hvor film og serier streames ud til kunderne, der i Blockbuster-kædens storhedstid skulle forbi en af de mange fysiske butikker for at leje filmene på VHS og senere DVD.

Lanceringen markerer samtidig endnu en satsning fra TDC's side på digital filmudlejning.

Et område, der har voldt telekæmpen problemer tidligere, hvor amerikanske medier som Netflix, Apple og HBO sidder tungt, og hvor danske tjenester som SF Anytime og Viaplay har været længe.

Men selvom konkurrenterne er brølstærke og tilmed har et stort forspring, så vakler man ikke i troen på sit nye koncept hos TDC.

»Vi tror på, at der er et stort potentiale for at se film, mens de stadig er nye. Ældre film kan du se ad libitum på Netflix og andre abonnementsbaserede tjenester. Men nye film, som kommer lige fra biografens lærred, er en liga for sig, og det er Blockbusters hjemmebane,« siger Blockbuster-chef Casper Hald i en pressemeddelelse.

Der er ikke abonnement på tjenesten modsat eksempelvis Netflix. Til gengæld køber man retten til at se filmene i 48 timer ad gangen for en pris i intervallet 19-49 kr.

Det er også muligt at købe filmene i en digital udgave for en pris i størrelsesordenen 49-169 kr.

Over for Finans har TDC Groups mediedirektør, Ulf Lund, tidligere givet udtryk for en forventet omsætning på et trecifret millionbeløb. Det svarer til godt 2 mio. premierefilm på et år eller mere end 5.000 udlejninger pr. dag.

Realistisk? Måske.

Det hører dog med til historien, at TDC med Youbio, der blev lanceret for et par år siden, har forsøgt sig med filmstreaming tidligere. Det skete dog i en abonnementsdrevet model, som den kendes fra Netflix. Det opgør tabte TDC ganske klart.

Men TDC mener, at der fortsat er et hul efter det efterhånden slatne DVD-marked.

»Det er på tide, at vi får en ambitiøs digital udlejningsbutik herhjemme. En tjeneste, som har muskler nok til at få de nyeste film i kataloget og et team i ryggen, der sikrer den bedste brugeroplevelse på de rigtige platforme. Den position skal Blockbuster tage,« siger Casper Hald.

Det nye Blockbuster er lanceret i en såkaldt beta-version, der betyder, at filmtjenesten fortsat mangler lidt "fintuning".

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.