Erhverv

»Jeg havde altid, altid, altid ondt i fødderne. Det kan ikke passe, at man skal lide så meget«

31-årige Frederikke Schmidt er ved at starte firmaet Roccamore, der sælger højhælede sko, som skal være rare at gå i. På crowdfunding-siden Kickstarter har hun over den seneste måned indsamlet over 200.000 kr., som skal investeres i endnu flere sko.

Artiklens øverste billede
31-årige Frederikke Schmidt har stiftet firmaet Roccamore, der sælger højhælede sko, som skal være behagelige at gå i.

Det kan ikke lade sig gøre.

Så kontant lød meldingen fra omverdenen, da Frederikke Schmidt præsenterede sin idé de første mange gange.

»Det provokerede mig og gjorde, at jeg fik blod på tanden,« fortæller hun.

Hendes idé er at kombinere udseende, som man kender det fra høje hæle, med den komfort og støtte, der ofte er i et par flade sko.

Vurderet ud fra tilbagemeldingerne på crowdfunding-siden Kickstarter, hvor de første modeller er sat til salg, kan det måske alligevel godt lade sig gøre.

»Efterspørgslen har været overvældende,« siger Frederikke Schmidt, hvis iværksætterselskab hedder Roccamore.

For en måned siden udbød hun de første høje hæle på Kickstarter. I skrivende stund har 211 personer spyttet i alt 209.000 kr. i kassen. Ifølge Frederikke Schmidt er der solgt flere end 250 par sko, selvom Roccamores webshop endnu ikke er åbnet.

Pengene skal bruges til at sætte produktionen i system, så de højhælede sko i løbet af næste år kan sælges både i fysiske butikker og på nettet. Produktionen foregår i Spanien.

»Visionen er, at vi skal ligge i hele Europa og have distributører i USA og Asien,« siger Frederikke Schmidt, som dog i første omgang vil koncentrere sig om Danmark og skandinaviske markeder.

Frederikke Schmidt er uddannet skodesigner og har tidligere været kreativ direktør hos en skoproducent i Italien. Det var også her, ideen til projektet opstod.

»Jeg elsker høje hæle og havde dem altid på, fordi det var forventet i modebranchen. Og jeg havde altid, altid, altid ondt i fødderne. Det kan ikke passe, at man skal lide så meget,« siger hun.

Hun gik derfor i gang med at udvikle en ortopædisk sål, der passer til de høje hæle. Sko og såler har siden været afprøvet på en fokusgruppe bestående af kvinder, der går med høje hæle til daglig.

»Hvis et brand laver behagelige sko, så kommunikerer de det ofte igennem designet, der så bliver meget klassisk og måske lidt fodformet. High-fashion-mærker laver derimod smukke sko, der til gengæld nærmest er umulige at gå i og ofte ligner små torturinstrumenter,« siger Frederikke Schmidt.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.