Erhverv

Kæk Skousen-direktør er Lars Larsen i fornyet udgave

Opskriften på succes i Skousen er onlinehandel, skæve tv-reklamer og en ung direktør, der gør, hvad han vil.

Artiklens øverste billede
Den kække direktør i Skousen reklamerne er rent faktisk hvidevarekoncernens direktør. Han hedder Jonas Dørken og har fået til opgave, i en alder af 34 år, at få Skousen tilbage på rette spor.

»Er det ikke ham direktøren?«

Den lille dreng ser spørgende på sin far og peger så på Jonas Dørken, der netop har afleveret sine to døtre i skole.

»Jo, men han er jo ikke rigtig direktør – han er skuespiller,« svarer faderen.

Det er endnu uklart for de fleste, at direktøren i Skousen er en 34-årig it-ingeniør med en kæk tunge og skarp frisure. At manden, der agerer hovedrolle i firmaets store tv-reklamer, faktisk er den ægte direktør.

Da Danmarks ældste hvidevarekoncern for tre et halvt år siden gik konkurs og blev opkøbt af White Away-koncernen, blev Jonas Dørken udpeget som manden, der skulle genrejse den faldne kæmpe.

Med ingen baggrund i detailbranchen andet end studiejob bag disken i forskellige butikker har han gennemført en massiv oprydning i Skousen, igangsat en onlinetransformation og gjort op med det støvede image, der tyngede firmaet.

2014 har været et jubelår, lyder det.

»Stort set alle vores butikker laver overskud, og det er dejligt at kunne sige i en presset branche,« siger Jonas Dørken.

Skousen var i en sølle forfatning, da White Away overtog firmaet i juli 2011. Gælden i det familieejede selskab havde rundet 200 mio. kr., underskuddet over 13,5 mio. kr., så Jonas Dørken måtte tage vinkelsliberen i brug.

En hel del franchisetagere blev skiftet ud og en ny onlineplatform lanceret, nu skulle Skousen drive detailhandel med netbriller på og de fysiske butikker bruges som en ekstra online salgskanal, uagtet at de reelt er offline.

»Langt de fleste, som køber hvidevarer, orienterer sig på nettet, men de vil også gerne have den faglige rådgivning, som de fysiske butikker kan levere. Det imødekommer vi ved at sikre, at prisen er den samme på nettet som i butikken – og samtidig matche den laveste netpris, så vi aldrig er dyrere end konkurrenterne,« siger Jonas Dørken og ser Punkt1 og Elgiganten som Skousens største rivaler.

Skousen har brugt 2014 på at ekspandere med flere butikker og er med 45 af slagsen således den eneste landsdækkende hvidevarekæde herhjemme. Planen er at åbne nye butikker i Storkøbenhavn, samtidig med at man jagter en franchisetager i Holstebro.

Jonas Dørken griber tingene an på utraditionel vis, foragter frasen »sådan plejer vi at gøre« og har formentlig mere frirum end mange andre direktører.

»Det er altid en fordel at være den frække dreng i klassen, og det kan vi være, fordi vi har gode kort på hånden og et godt brand at lege med. Jeg får lov til at gøre, hvad jeg vil og har et bagland, som tror på mig. Jeg skal ikke udfærdige alle mulige rapporter og tage alt op på bestyrelsesmøder, og det gør firmaet smidigt og omstillingsparat. Samtidig har jeg medarbejdere omkring mig, som er ekstremt agile og altid med på den værste, og det har også stor betydning,« siger Jonas Dørken.

I bedste Lars Larsen-stil indtager han hovedrollen i firmaets stort anlagte tv-reklamer, som han desuden selv er med til at finde på, men det er ikke for at tilfredsstille en trang til selviscenesættelse, understreger han.

Baggrunden for de skæve tv-reklamer er derimod at gøre op med Skousens støvede image og signalere til danskerne, at det ”gamle” Skousen er smidt overbord.

»Hvis jeg viser, at jeg er direktøren og gør det med et lidt skørt koncept, samtidig med at jeg fortæller, at vi matcher den laveste netpris, slår jeg to fluer med ét smæk, fordi jeg både signalerer, at vi er med på beatet og billige. Det er Lars Larsen i en fornyet udgave,« siger Jonas Dørken.

Netop Skousens tiltag med at matche den laveste netpris har været afgørende for firmaets nyvundne succes, mener Jonas Dørken, der peger på, at man ikke længere kan tillade sig at være dyrere end konkurrenterne.

Kunderne vil ikke betale mere for en vare, blot fordi den er at finde i en fysisk butik, og med ny teknologi, smartphones og prissammenligningssider har de danske forbrugere uanede muligheder for at sammenligne priser på kryds og tværs og hurtigt finde frem til den laveste, påpeger han.

»Jeg tror på, at folk, såfremt prisen er den samme over hele linjen, helst vil købe hvidevarer i en specialforretning, der ligger lokalt og kan yde god rådgivning. Det er vores store styrke, at vi tilbyder netop det. Og for at opretholde den styrke kræver det, at vi bliver ved med at drive firmaet så effektivt som muligt,« siger Jonas Dørken.

I 2015 bliver den største udfordring øget konkurrence fra bl.a. Expert, der ejer Punkt1 og har planer om at åbne store varehuse. Det vil presse indtjeningen, vurderer Jonas Dørken, der imidlertid håber, at Skousen kan bevare sit momentum.

»Vi skal åbne flere butikker og forbedre vores setup yderligere, så vi kan levere hvidevarer hurtigere og bedre. Sikkert er det i hvert fald, at vi ikke læner os tilbage og slapper af, og jeg bliver ved med at tone frem på tv-skærmen, så længere danskerne gider se på mig. Og aftager effekten, finder vi på noget andet.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.