Bilboss binder sig til Opel: »Nu er vi nærmest blevet gift«
Forhandleren Andersen & Martini vil fremover sælge Opel-biler gennem særskilte forretninger. Opel bliver samtidig medejer af nyt datterselskab hos den børsnoterede bilforhandler.
Opel-biler skal i liga med BMW og Mercedes.
I hvert fald i den forstand at de Andersen & Martini-forhandlere, der sælger det tyske bilmærke i Danmark, fremover kun skal sælge Opel - i modsætning til i dag, hvor forhandlerne sælger flere forskellige mærker på samme tid.
Det er essensen i en ny joint venture-aftale mellem Andersen & Martini og Opel Danmark.
»Vi har forhandlet Opel i 75 år. Er det ikke en meget god forlovelse? For nu er vi nærmest blevet gift. Vi prøver simpelthen at komme tættere på hinanden,« siger Peter Hansen, adm. direktør i Andersen & Martini.
Til formålet stiftes et datterselskab, Andersen & Martini Auto, som fremover skal stå for salg og servicering af Opel, mens det nuværende datterselskab står for øvrige mærker - Kia, Peugeot, Fiat, Cadillac og Corvette.
Salget af Opel kommer til at foregå i tre butikker i Greve, Søborg og Ballerup, oplyser Andersen & Martini.
»I dag søger de fleste bilkøbere deres bil på nettet. Når de har fundet ud af, hvilken en de vil have, så finder de en forhandler. Om de så skal køre fem minutter eller 20 minutter, er de ligeglade med. Men når de kommer til det pågældende sted, skal det være en super oplevelse for dem,« forklarer Peter Hansen.
Opel Danmark ejer fremover 15 pct. af det nye datterselskab. Som led i aftalen kræves enstemmighed blandt aktionærerne, når det kommer til blandt andet køb og salg af ejendomme.
Det vil sige, at Opel sikres, at der som minimum forhandles Open på adresserne i Greve, Ballerup og Søborg.
»Så kan jeg ikke sige, at jeg ikke gider have Opel mere. Der er jeg bundet på hænder og fødder. På godt og ondt,« siger Peter Hansen, som forventer, at »det bliver nemmere for os at tjene penge fremadrettet«.
Jeg er bundet på hænder og fødder. På godt og ondt
Ifølge direktøren er samarbejdsmodellen kendt fra USA og England, men ikke tidligere benyttet i Danmark.
Aftalen skal ifølge Andersen & Martini godkendes af de danske konkurrencemyndigheder, før den kan gennemføres. Selskabet forventer, at det sker i foråret 2015.
Andersen & Martini nedjusterede for nylig forventningerne til resultatet for 2014 fra et overskud på 1-3 mio. kr. før skat til et forventet underskud på 5-10 mio. kr. før skat. Selskabet omsatte sidste år for 677 mio. kr.
Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.