Populær dansk donutkæde har sparket døren ind til 7-Eleven
På kort tid har The Donut Shop spredt sig til fire adresser i København. Nu venter der værdifuld hyldeplads.
Hvis Hyper Safi kunne gifte sig med en donut, er det ikke usandsynligt, at han havde gjort det.
Den 29-årige dansker er en af bagmændene bag den hurtigt voksende donutkæde The Donut Shop, der siden juni sidste år har åbnet en stribe butikker i København og fået tusindvis af hovedstadens borgere til at hungre efter glinsende dejringe.
Det, der begyndte som et lille familieforetagende, er imidlertid ved at vokse sig stort. The Donut Shop har netop landet en aftale med conveniencekæden 7-Eleven, der i første omgang vil sælge de populære donuts i fire af sine butikker, og flere skal gerne følge trop, siger Hyper Safi.
Han er donutfanatiker af højeste karat og kan tale om den cirkelformede spise i timevis. Tillægsordene nærmest vælter ud af munden på ham, og han er tydeligvis uenig i ordbogens nøgterne definition af en donut, der lyder »en sukker- og fedtholdig kage/snack, som er rund med et hul i midten.«
»Når en donut er lavet rigtigt, er den som en lille smag af himlen. Så smelter den i munden, og duften, konsistensen og farverne gør, at man nærmest forsvinder i den. Det smukke ved donuts er, at de kan se ud på alverdens måder, du kan tilpasse dem til alle lejligheder, og de kan smage på hundredvis af måder,« siger Hyper Safi.
De fleste forbinder donuts med USA, der er kendt for sin kærlighed til søde sager, og særligt amerikanske politibetjente portrætteres hyppigt på tv som inkarnerede fans af den cirkelformede spise.
Den officielle verdensrekord i donutspisning har canadieren John Haight. 29 styks på seks minutter – velbekomme.
Herhjemme er donuts et forholdsvis ukendt fænomen, men det vil holdet bag The Donut Shop, Hyper Safi, hans bror Codi Safi og Jeremy Bersier, gøre op med.
Da de tre donutglade herrer åbnede den første butik på Århusgade i København, grinte vennerne af dem, men med yderligere tre butiksåbninger og et samarbejde med 7-Eleven er grinene forstummet, og Hyper Safi har ikke tænkt sig at sænke farten:
»Vi har ingen begrænsninger. Opstår der muligheder i Aarhus, Odense og andre steder, er vi ikke bange for at gribe dem. Vi driver forretningen med passion og går ikke så meget op i grafer og tabeller. Det vigtigste for os er, at håndværket er i orden,« siger han.
The Donut Shop laver alle sine donuts fra bunden, bruger ingen tilsætningsstoffer, og kunderne fristes af mange smagsvarianter. Fra en ”Tony Montana” fyldt med hjemmelavet vanillecreme til en ”Caramel Chocolate Fudge” dyppet i karamel og pyntet med chokolade.
»I live in The United States, but I have never seen or tasted donuts like these,« lød det anerkendende, da en amerikansk donutnørd forleden kom forbi, og netop kvalitet og nytænkning er afgørende for The Donut Shops succes, mener Hyper Safi.
Desuden er det afgørende for, at 7-Eleven sagde ja til et samarbejde med den københavnske donutbiks. Det fortæller indkøbschef i 7-Eleven Morten Vedel:
»The Donut Shop er på kort tid blevet et særdeles populært brand i København, og dets hjemmelavede donuts passer godt ind i vores madunivers, hvor kvalitet er nøgleordet,« siger Morten Vedel.
Foruden butikken på Århusgade er The Donut Shop at finde på Jægersborggade, Larsbjørnsstræde og Landgreven – alle i København.