Erhverv

Lars Larsen sætter fart i produktion af elbiler

Et af dynekøbmandens selskaber vil producere elbiler til arbejdsbrug. Bilerne skal afsættes til kunder i hele verden - og vende virksomhedens millionunderskud.

Artiklens øverste billede
Lars Larsen ejer ud over Jysk-koncernens også en række andre selskaber - bl.a. iværksættervirksomheden Garia A/S som hans søn, Jacob Brunsborg, satte fart i.

Salg af elbiler til kommuner, parker og campingpladser skal være med til at vende økonomien i et af dynekøbmand Lars Larsens mange selskaber. En ny el-arbejdsbil sendes på markedet om få måneder, og forventningen er, at den kan afsættes i en lang række lande  - fra Danmark til USA.

Virksomheden Garia A/S indgår i Lars Larsen Group - og Jysk-ejeren er selv bestyrelsesformand, mens sønnen, Jacob Brunsborg, også er del af bestyrelsen.

Garia sælger allerede golfbiler i luksusklassen, og de skal nu udvides med endnu et forretningsområde under navnet Garia Utility.

»Vi har gennem 10 år udviklet golfvogne, og kan nu se klare muligheder for at supplere med andre elbiler til arbejdsområdet. Det kan sikre en væsentlig højere omsætning i selskabet og dermed også på sigt en bedre indtjening,« siger direktør Jakob Holstein, Garia.

Selskabet har de seneste tre år haft røde tal på bundlinjen og tilsammen et underskud før skat på 45 mio. kr. 2013/14 alene gav et negativt resultat på 11 mio.  kr.

Den danske virksomhed Garia præsenterer en elbil til arbejdsbrug.

Virksomheden har allerede indgået forhandleraftaler om den nye arbejdsbil, som er blevet typegodkendt - og de første modeller leveres i august.

»Bilen er designet til det nordeuropæiske marked, men vi mærker stor interesse fra kunder i hele Europa, USA og Mellemøsten. Den er rettet mod alt fra kommuner og have/park-sektoren til eksempelvis forlystelsesparker og campingpladser. Det samme gælder intern transport i virksomheder,« fortæller direktør Jakob Holstein.

Han understreger samtidig, at satsningen på det nye forretningsområde ikke ændrer på det fortsatte arbejde med golfvogne i den absolutte luksusklasse.

Garia - med da Jakob Brunsborg i spidsen - lancerede i 2011 efter fire års udviklingsarbejde og store millioninvesteringer golfvognen, som bildesigner Anders Lynge har formet. Det er golfvogne med en udsalgspris på 100.000 kr. eller mere.

»Det arbejde fortsætter ufortrødent, og er i et marked med store muligheder. Men vi kan nu kombinere med en større volumen i produktionen og dermed bedre muligheder for at planlægge. Desuden kan vi styrke forhandlernettet, da vi har flere produkter at gøre med. Det er ikke mindst interessant i USA,« mener Jakob Holstein.

Det kan sikre en væsentlig højere omsætning i selskabet og dermed også på sigt en bedre indtjening.

Jakob Holstein, direktør, Garia A/S

Ud over at el-arbejsbilen er danskudviklet, bliver den på linje med golfvognene også produceret her i landet. Garia arbejder nemlig tæt sammen med virksomheden JP Group i Viborg, der som underleverandør står for hele produktionen.

Garia indgår i en lang række selskaber, som Jysk-ejer Lars Larsen og familien også står bag. De spænder lige fra møbelselskabet IDdesign og møbelproducenten Actona, som er opkøbt for kort tid siden, til bl.a. Bolia, By Design med møbelbutikker i USA, Himmerland Golf og Spa Resort samt sushikæden Letz.

Garias nye elbil produceres hos en dansk underleverandør i Viborg.

Samlet har Lars Larsen Group - med Jysk og møbelselskaberne - ifølge koncernens egne oplysninger en omsætning på over 24 mia. kr.

Tidligere i år kom det frem, at ejerkredsen i Jysk Holding A/S er blevet udvidet. Lars Larsen fremstår fortsat som hovedaktionær, og hans børn, Jacob Brunsborg og Mette Brunsborg, er opført som ejere af min. 5 pct. af aktiekapitalen. Med på ejerlisten med samme angivelser er nu også deres fire børn. Der er ifølge kommunikationdirektør Jonas Schrøder i Jysk-koncernen tale om et glidende generationsskifte, som har været i gang gennem længere tid.

Denne artikel er en oplåst abonnementsartikel. Ønsker du fuld adgang til alle øvrige artikler i Finans’ abonnementsunivers, kan du helt uforpligtende få 40 dages gratis adgang ved at klikke her.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.