• For abonnenter
Erhverv

Toyota ræser videre - og efterlader Japan i støvet

Toyota er måske Japans vigtigste virksomhed. Men det globale marked er mere lukrativt end det hjemlige, og det har gjort firmaet mindre og mindre japansk. Samtidig gør Japans konservative kræfter deres for at jage det globale talent væk.

Artiklens øverste billede
Toyata-topchefen Akio Toyoda står i spidsen for en koncern, der i fuldt fart har erobret førerpositionen i japansk erhvervsliv. Men succesen er ikke uden mislyde, da gigantens satsning på globalt vokseværk i stedet for hjemmemarkedet vækker utilfredshed i Japan.

TOKYO - Sidste år kunne Toyota stolt sætte sig i det japanske erhvervslivs tronstol og skue ud over en skov af bedrifter. For firmaet, der er blandt verdens allerstørste bilfabrikanter, solgte da over 10 millioner køretøjer og kunne bryste sig af et overskud på 121 milliarder kroner. I år vil det efter al sandsynlighed gå endnu bedre.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.