Erhverv

Egmont-chef: Vi skal have mere ud af magasinerne

Hvordan kan man sende Hjemmet og Euroman til layout i Vietnam? Egmont Publishings danske direktør Klaus Høeg-Hagensen forklarer om beslutningen, der koster 13 jobs i Danmark.

Artiklens øverste billede
Adm. direktør i Egmont Publishing i Danmark, Klaus Høeg-Hagensen

Egmont Publishing udlægger en del af arbejdet med at layoute blade og magasiner som Euroman, Alt for Damerne og Hjemmet til Vietnam. Formålet er at få lavere og mere fleksible omkostninger - uden at skære i selve produktet. Men strategien har fået bl.a. Euromans chefredaktør til at sige op. 

Direktør for Egmont Publishing i Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, forklarer baggrunden for at flytte layout til Vietnam for at bevare produktet. 

Er layout ikke lige så vigtig en del af indholdet for magasiner som selve journalistikken?

»Jo, det kan man sige. Og derfor bevarer vi også art directorer i Danmark på hver titel til at tage sig af udviklingen og tage sig af det mere komplicerede,« siger Klaus Høeg-Hagensen.

Eksempelvis vil forsiderne typisk stadig blive designet i Danmark.

Hvad har det betydet for din beslutning, at flere af dine ledende medarbejdere har været så meget imod den?

»Det har jo ikke fået os til at ændre beslutningen. Det er klart, at vi har da tænkt os ekstra om, men vi skal have mere ud af magasinerne. Når ugebladene taber i løssalg, er det klart en ambition, at magasinerne skal tjene flere penge. Uenigheden går på, om det er urealistisk at lave et magasin med samme kvalitet. Men der er også et hensyn til, hvor meget magasinerne skal bidrage til økonomien i fremtiden.«

Egmont har de seneste måneder fået lavet test-layouts af bl.a. Hjemmet og Alt for Damerne. Med tilfredsstillende resultat, melder Klaus Høeg-Hagensen.

Er det her et udtryk for, at I ikke har høstet de synergier, I ventede ved sammenlægningen af Kids og Magasiner (de to internationale Egmont-søjler blev sammenlagt i 2013, red.)?

»Nu kan jeg kun udtale mig om den danske del. Og der regner vi med at komme ud med et solidt resultat i 2015 på linje med det forventede.«

Du meldte i januar, at I havde ambitioner om at fordoble den digitale omsætning i 2015. Når I det?

»Knap nok. Men vi har en god vækst, især på trafikken, men den har ikke fordelt sig helt, som vi ønskede,« siger Klaus Høeg-Hagensen med reference til, at ugebladet Her og Nu er vokset hurtigt det seneste år. 

Du siger, at det her er et træk, der skal gøre op med "salamimetoden" med gradvise besparelser. Betyder det, at medarbejdere i huset, nu kan tænke, at der er ro på en stund?

»Det vil jeg fandme håbe. Det her er jo et forsøg på at være på forkant. Jeg kan ikke give nogen garantier, men jeg kan sige, at der ikke er nogen konkrete planer i skuffen.«

Er det med is i maven, man tager sådan en beslutning?

»Selvfølgelig er der en tvivl. Men vi kan se på lang sigt, at det er den helt rigtige beslutning. På den korte bane kan der være et kvalitetsdrop og en overgang, der skal arbejdes på, men på den lange stræk er vi ikke i tvivl. Alle andre industrier har gjort det samme, så kan vi også.«

»Jeg ville være mere bange for at skære 10-15 pct. af og centralisere (de forskellige titler, red.). Det tror jeg ikke på. Nu sikrer vi, at hver enkel titel stadig bliver produceret af nogen, der brænder for indholdet,« siger Klaus Høeg-Hagensen.

Men I udliciterer også til nogen, der ikke kan forstå indholdet?

»Ja, men de bliver styret af nogen, der kan,« siger Klaus Høeg-Hagensen med henvisning til, at alle titler fortsat vil have en fast art director, og de største også assisterende art directorer i Hellerup, mens der i Vietnam vil være faste teams knyttet til hver titel. 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.